زنان معترض: هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل بحران حقوق‌ بشر در افغانستان را در اولویت قرار دهد

همزمان با سفر فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور افغانستان به کابل، اعضای ائتلاف جنبش‌‌های اعتراضی زنان از او خواسته است که در ارزیابی خود، بحران حقوق بشر در افغانستان را در اولویت قرار دهد.

سینیرلی اوغلو طی روزهای اخیر به کابل سفر کرده است. روز سه‌شنبه خبری از دیدار او با دین‌‌محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان منتشر شده بود.

تا اکنون روشن نیست که سینیرلی اوغلو با سایر مقام‌های طالبان و افراد سیاسی دیگر دیدار کرده است یا خیر.

ائتلاف جنبش‌‌های اعتراضی زنان در نامه‌ای عنوانی سینیرلی اوغلو، از وضعیت رو به وخامت زنان و گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

زنان معترض گفته‌اند که با توجه به شرایط بحرانی، ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان بسیار مهم است.

آنان از سینیرلی اوغلو خواسته‌اند که بر حملات مداوم طالبان به حقوق زنان و «گروه‌های قومی و مذهبی به حاشیه رانده‌شده» تأکید کند و جامعه‌ی بین‌المللی را وادار به اقدام فوری، قوی و متحدانه نماید.

زنان معترض از هماهنک‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل درخواست کرده‌اند که با زنان معترض و جامعه‌ی مدنی افغانستان هم در داخل کشور و هم در تبعید برای جمع‌آوری معلومات دقیق و معتبر مشورت و مصاحبه کند.

آنان خواستار بازدید سینیرلی اوغلو از پنجشیر و سایر ولایت‌هایی که طالبان متهم به آسیب‌رساندن به غیرنظامیان هستند نیز شده‌اند.

زنان معترض در نامه‌ی‌شان بر عدم شناسایی طالبان و تعامل بدون قیدوشرط تأکید کرده و گفته‌اند که جامعه‌ی بین‌المللی باید طالبان را تحت فشار قرار دهد و این گروه را برای نقض شدید حقوق بشر پاسخ‌گو کند.

آنان گفته‌اند: «ما تأکید می‌کنیم که ادامه‌ی تعامل بی‌قیدوشرط با طالبان به بهانه ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه یک راه‌حل دائمی برای بحرانی که افغانستان با آن مواجه است، نیست.‌»