نظرسنجی گالوپ: ۹۸ درصد مردم افغانستان خود را بدبخت‌ترین افراد جهان می‌دانند

یک نهاد پژوهشی امریکایی موسوم به «گالوپ» در یک نظرسنجی دریافته است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، ۹۸ درصد مردم افغانستان خود را بدبخت‌ترین افراد جهان می‌دانند.

گالوپ در این نظرسنجی احساسات مثبت و منفی حدود ۱۴۷ هزار نفر بزرگ‌سال از ۱۴۲ کشور جهان را در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی گردآوری کرده است. در این نظرسنجی افغانستان کم‌ترین امتیاز مثبت را به‌دست آورده است.

یافته‌های این نظرسنجی که روز گذشته (چهارشنبه، ۷ سرطان) منتشر شده، نشان می‌دهد که تقریبا تمام مردم افغانستان (۹۸ درصد) زندگی خود را چنان ضعیف ارزیابی کرده‌اند که آن‌را چیزی جز رنج و مصیبت ندانسته‌اند.

براساس این نظرسنجی، در جریان سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۴ درصد مردم افغانستان زندگی شان را «شدیدا بد» توصیف می‌کردند، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۹۸ درصد افزایش یافته است.

احساسات منفی در این نظرسنجی که در مورد آن از مردم پرسیده شده، شامل استرس، غم و اندوه، خشم و نگرانی هستند.

طبق این نظرسنجی، درصد افغان‌هایی که گفته‌اند احساس لذت می‌کنند، چیز جالبی یاد گرفته‌اند و یا احساس آرامش می‌کنند، در پایین‌ترین سطح باقی مانده است.

طالبان تا اکنون در واکنش به این نظرسنجی نهاد گالوپ چیزی نگفته‌اند. این گروه در گذشته یافته‌های نظرسنجی این نهاد را همواره رد کرده است.

این درحالی است که طالبان در طی نزدیک به دو سال گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های گسترده‌ای را در برابر آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم، به‌ویژه زنان در این کشور وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار و دختران را از آموزش محروم کرده است.