مجاهد: اظهارات بایدن پابندی طالبان به تعهد این گروه را ثابت می‌سازد

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که اظهارات اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا پابندی طالبان به تعهد این گروه را ثابت می‌سازد.

بایدن به‌تازگی گفته است که او گفته بود که امریکا از طالبان برای مبارزه با القاعده کمک بگیرد و «امروز حق با او است».

بایدن روز جمعه در پاسخ به پرسشی گفت: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود، من گفته بودم که آنان در آن‌جا نخواهند بود. من گفته بودم که طالبان به ما کمک می‌کنند. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود.»

این اظهارات بایدن واکنش‌برانگیز شده است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که طالبان گروه واگنر امریکا در منطقه است.

او در توییتی نوشته است: «رییس‌جمهور بایدن با افشای ضمائم پنهان توافق‌نامه‌ی دوحه، افشاگری اساسی کرد.»

نبیل افزوده است که آقای بایدن در این افشاگری «ماهیت واقعی طالبان به‌عنوان گروه واگنر امریکا در منطقه را روشن کرد».

سخن‌گوی طالبان ظاهرا در واکنش به این اظهارات نبیل گفته است: «غلامان فراری امریکا! از اظهار حقایق سوءاستفاده نکنید، بلکه به کارنامه‌های ننگین گذشته خود خجالت بکشید و از هموطنان خود معذرت و پوزش بخواهید.»

مجاهد نوشته است که اگر طالبان به گفته او، غلام امریکا می‌بود، تحت تعزیرات قرار نداشت و به رسمیت شناخته می‌شود.

سخن‌گوی طالبان تأکید کرده است که امروز افغانستان در تصامیم خود مستقل است.

وزارت خارجه طالبان نیز اظهارات اخیر بایدن را درک حقیقت خوانده است: «ما اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، مبنی بر اینکه در حال حاضر هیچ گروه مسلح در افغانستان وجود ندارد، درک حقیقت می‌خوانیم»

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان در توییتی گفته است که این گروه گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل مبنی بر حضور و فعالیت بیش از بیست «گروه مسلح» در افغانستان را رد می‌کند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که چندی پیش منتشر شد، طالبان متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده عمل نکرده‌اند.

به نقل از گزارش، رابطه‌ی طالبان با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت خود وجود دارد.

تیم نظارت بر تعزیرات شورای امنیت در گزارش خود افزوده است که نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است.

به گزارش این تیم، ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارد و «خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه در حال افزایش است.»