David Mottershead

معاون یوناما: تلاش می‌کنیم بین افغانستان و جهان پل‌های ارتباطی بسازیم

مارکس پوتزل، معاون نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که نمایندگی این سازمان در کابل در تلاش است بین افغانستان و جهان پل‌های ارتباطی بسازد.

او این اظهارات را در گفت‌وگو با تلویزیون سازمان ملل متحد مطرح کرده است.

پوتزل گفته است: «ما کوشش می‌کنیم که بین افغانستان و جهان پل‌های ارتباطی را بسازیم چون انزوا و در حاشیه نگهداشتن این کشور یک انتخاب نیست.»

پوتزل بر لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران تأکید کرده و گفته است که در زمینه‌ی تعلیم و تربیه دختران و زنان و همچنین حقوق بشری آنان هیچ گزینه‌ی دیگری وجود ندارد.

او افزوده است: «محدودیت‌هایی که مانع مشارکت زنان در اجتماع می‌شوند باید هرچه زودتر برداشته شوند.»

معاون سیاسی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین چالشی که اکنون کار سازمان ملل در افغانستان با آن مواجه است چیست، گفته که از نظر امنیتی گروه داعش و محدودیت‌های طالبان نیز کار سازمان ملل را دشوار کرده است.

پوتزل افزوده است: «شرایط برای سازمان ملل بدتر می‌شود زیرا زنان افغان در حال حاضر اجازه ندارند در سازمان‌های غیردولتی (ان‌جی‌او) کار کنند، و همچنین اجازه ندارند برای سازمان ملل کار نمایند. این واقعا همه چیز را پیچیده می‌کند زیرا ما در کار خود به‌شدت به زنان متکی هستیم. بدون زنان، کاری بسیار سختی است.»

به‌گفته‌ی او، ده‌ها هزار خانوار تحت سرپرستی زنان در کشور وجود دارند، زیرا تعداد زیادی از مردان خانواده‌ها در جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

پوتزل اضافه کرده است که بدون زنان، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های ملل متحد نمی‌توانند به درستی کار کنند و به این ترتیب، افراد کم‌تری به کمک‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

او تأکید کرده است که طالبان باید به دختران اجازه دهند که به مکتب و دانشگاه‌ بروند و همچنین به زنان اجازه‌ی کار دهند.

پوتزل گفته است که اگر محدودیت علیه زنان لغو شود، «می‌توانم تصور کنم که افغانستان دوباره به جامعه‌ی بین‌المللی ادغام می‌شود و کمک‌کنندگان بین‌المللی نیز در مورد تعامل با افغانستان تجدید نظر کرده و احتمالا تقویت خواهند کرد».

این در حالی است که طالبان به وضع محدودیت علیه زنان و دختران ادامه می‌دهند. در آخرین مورد رهبر طالبان در یک فرمان شفاهی فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را منع کرده است.