اطلاعات روز

کارشناسان سازمان ملل: وضعیت حقوق زنان و دختران در افغانستان بدترین وضعیت در جهان است

کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش مشترک گفتند که طالبان در افغانستان به‌طور سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران را محدود کرده‌اند و چنین رفتاری می‌تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.

این گزارش از سوی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شده‌ است.

آنان در این گزارش که دیروز (سه‌شنبه، ۲۰ سرطان) در سایت شورای حقوق بشر منتشر شده، گفته‌اند که زنان و دختران در افغانستان بدترین وضعیت را در جهان تجربه می‌کنند.

ریچارد بنت گفته است که زنان و دختران در افغانستان تبعیض شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است آزار جنسیتی باشد و به‌عنوان جنایت علیه بشریت و آپارتاید جنسیتی توصیف شود.

او افزوده است که به نظر می‌رسد طالبان با تبعیض سیستماتیک قصد دارند زنان و دختران را تحت تسلط کامل خود درآورند.

استرادا تانک هم گفته است در حالی‌که در سال‌های اخیر اقدامات منفی علیه حقوق زنان و دختران در کشورها و مناطق مختلف جهان آشکار شده است، اما در هیچ کجای دنیا به اندازه‌ی افغانستان حمله‌ی گسترده، سیستماتیک و فراگیر به حقوق زنان و دختران صورت نگرفته است.

به‌گفته‌ی کارشناسان سازمان ملل متحد، فرمان‌های صادرشده توسط طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را بر حقوق زنان و دختران، از جمله آزادی حرکت، پوشش و رفتار، دسترسی به آموزش، کار، صحت و عدالت اعمال کرده است.

همچنین محدودیت‌های طالبان بر مشارکت زنان و دختران در زندگی سیاسی، عمومی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی تأثیر چشم‌گیری گذاشته و منجر به افزایش بی‌پیشینه‌ی خشونت خانگی علیه زنان و دختران شده است.

در این گزارش کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که آنان عمیقا درباره‌ی آزار و اذیت جنسیتی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نگرانی دارند و خاطرنشان کرده‌اند که آزار جنسیتی براساس اساس‌نامه‌ی رم یک جنایت علیه بشریت است.

این گزارش همچنین تأکید می‌کند که ممنوعیت تحصیل زنان، افغانستان را «تنها کشور در جهان» می‌سازد که در آن دختران و زنان جوان از تحصیل در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی منع می‌شوند.