چهره‌های مطرح بریتانیایی خواستار کمک به پناه‌جویان گیرمانده‌ی افغانستان در پاکستان شدند

شماری از چهره‌های مطرح نظامی و سیاسی بریتانیا، خواستار کمک به پناه‌جویان گیرمانده‌ی افغانستان در پاکستان شدند.

آن‌ها امروز (جمعه، ۲۳ سرطان) در نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته‌اند که از زمان خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان، ۲۱ هزار و ۳۷۸ شهروند افغانستان به این کشور تخلیه شده‌اند، اما یک گروه دیگر «نادیده گرفته شده و فراموش شده است».

متن‌ این نامه را دین جارویس، عضو پارلمان بریتانیا در صفحه‌ی توییتر خود منتشر کرده است.

در این نامه آمده است که هزار و ۹۵۳ نفر از پناه‌جویان افغانستان که واجد شرایط انتقال به بریتانیا شناخته شده‌اند، در پاکستان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

نویسندگان این نامه گفته‌اند که شماری از این افراد، بیش از یک سال است در پاکستان هستند و هنوز به بریتانیا منتقل نشده‌اند.

چهره‌های سیاسی و نظامی بریتانیا در نامه‌ی خود گفته‌اند که دوهزار و ۷۲۵ نفر دیگر از کسانی که واجد شرایط انتقال به بریتانیا هستند، در خطر جدی در افغانستان باقی مانده‌اند و منتظر انتقال به کشور سوم، به‌ویژه پاکستان هستند.

براساس آماری که در این نامه درج شده است، دولت بریتانیا از ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۲۲ نوامبر سال ۲۰۲۲، هزار و ۳۷۷ شهروند افغانستان را از پاکستان به آن کشور منتقل کرده است، اما از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به بعد، تنها شش شهروند افغانستان به بریتانیا منتقل شده‌اند.

در این نامه آمده است که یک تصمیم دولتی برای توقف پروازها از پاکستان به بریتانیا اتخاذ شده، در حالی که حرکت پناه‌جویان از افغانستان به سمت پاکستان همچنین ادامه دارد.

نویسندگان این نامه پیش‌بینی کرده‌اند که در مدت یک سال دیگر، بیش از چهارهزار پناه‌جوی سرگردان اهل افغانستان در پاکستان وجود خواهد داشت.

امضاکنندگان این نامه از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته‌اند که این پناه‌جویان را چه در داخل کابینه و چه به‌صورت مستقل، در محراق توجه قرار بدهد. به‌گفته‌ی آن‌ها، چشم‌پوشی از انجام دین به این افراد و فراموشی آن‌ها قابل قبول نیست.

این نامه را شماری از جنرالان برجسته بریتانیایی از جمله، جنرال دیوید ریچاردز، جنرال جان مک کول، جنرال ریچارد دونات، روی استورات، دین جارویس عضو پارلمان و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی و نظامی آن کشور امضا کرده‌اند.

آن‌ها در این نامه به وضعیت پناه‌جویان افغانستانی منتقل‌شده به بریتانیا نیز اشاره کرده‌اند و از دستور دولت بریتانیا به این پناهندگان برای تخلیه‌ی هتل‌ها انتقاد کرده‌اند.

نویسندگان این نامه گفته‌اند که دولت بریتانیا بدون هیچ حمایتی از این پناهندگان خواسته‌اند که محل اقامت خود را ترک کنند و در جستجوی یافتن سرپناه برای خود باشند.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بریتانیا اعلام کرد که در یک برنامه پنج ساله، ۲۰ هزار شهروند افغانستان را که شامل زنان و اقلیت‎‌های مذهبی و قومی و اقلیت‎‌های جنسی و جنسیتی در معرض خطر می‌شوند، به‌عنوان پناهنده می‌پذیرد و به آن کشور منتقل می‌کند.

فراهم‌نشدن زمینه برای اسکان دائمی پناهندگان اهل افغانستان و جابه‌جایی آنان در هتل‌ها و عدم انتقال همکاران محلی نظامیان آن کشور و سایر افراد واجد شرایط از پاکستان، باعث انتقادات گسترده از دولت بریتانیا شده است.