سفر درانی به کابل؛ طالبان: دولت پاکستان گفت‌وگوهای صلح با طالبان پاکستانی را دنبال کند

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مقام‌های طالبان در کابل به آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان گفته‌اند که این کشور به‌جای استفاده از زور علیه طالبان پاکستانی، روند گفت‌وگوی صلح با این گروه را دنبال کند.

پاکستان هفته‌ی گذشته نماینده‌ی ویژه خود را به کابل فرستاد تا پیام روشنی را برساند که دولت طالبان باید اقدام قاطعی را علیه تحریک طالبان پاکستان انجام دهد.

به گزارش اکسپرس تریبون، اما طالبان افغانستان پس از یک سلسله نشست‌ها به درانی گفتند که پاکستان به‌جای استفاده از زور باید راه صلح را دنبال کند.

منابع آگاه از این نشست‌ها به اکسپرس تریبون گفتند که به رهبری طالبان افغانستان با عبارات واضح گفته شده که صبر پاکستان در برابر تحریک طالبان پاکستان به پایان رسیده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی پاکستان در نشست خبری هفتگی خود گفته است که موضوع تروریسم، موضوع نگرانی جدی پاکستان است.

او افزوده است که پاکستان در موارد متعدد و در هر تعامل مهمی که بین پاکستان و مقام‌های طالبان صورت گرفته، این موضوع را با مقام‌های افغانستان مطرح کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درانی موضوع تروریسم فرامرزی را با مقام‌های طالبان مطرح کرده است، افزود: «ما در مورد تهدید تروریسم ناشی از خاک افغانستان گفت‌وگو کرده‌ایم.»

اکسپرس تریبون نوشته است که علی‌رغم اصرار پاکستان بر اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان، حکومت طالبان افغانستان آماده‌ی رفتن به این راه نیست.

به‌گفته‌ی منابع، معاون نخست‌وزیر طالبان به نماینده‌ی پاکستان پیشنهاد کرده است که به‌جای استفاده از زور، «مسیر صلح» را دنبال کند.

این منابع گفتند بدیهی است که طالبان افغانستان علاقه‌ای به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستانی ندارند. در عوض، کابل بار دیگر از پاکستان خواست تا مذاکرات صلح را با تحریک طالبان پاکستان آغاز کند.

پاکستان پس از تشدید حملات تحریک طالبان پاکستان، روند صلح با این گروه را کنار گذاشته است.

رهبری ملکی و نظامی پاکستان تصمیم گرفتند که دیگر به‌دنبال گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان نباشد و این مذاکرات تنها زمانی انجام می‌شود که تحریک طالبان پاکستان تسلیم شود.

مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان به درانی گفته است که پاکستان صلح را بر جنگ ترجیح دهد. او افزوده که با توجه به تجربه‌ی تلخ جنگ در افغانستان، به پاکستان توصیه می‌کند که مسیر مذاکرات را در پیش بگیرد.

مولوی عبدالکبیر اضافه کرده است که صلح در پاکستان را به نفع افغانستان می‌داند و خشونت در این کشور را ضرری برای افغانستان می‌داند.

وی به نماینده‌ی پاکستان اطمینان داده است که حکومت طالبان سیاست عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را دارد. مولوی عبدالکبیر مدعی شده که افغانستان اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور علیه هیچ کشور دیگری، از جمله پاکستان استفاده شود.

منابع گفتند که درانی در مورد نتایج سفر و ارزیابی خود به دولت پاکستان اطلاع خواهد داد؛ اما پاکستان بعید است پیشنهاد طالبان افغانستان را بپذیرد.

این منابع گفتند که پاکستان استراتژی خود را با درنظرگرفتن نظرات فرستاده‌ی ویژه خود طراحی خواهد کرد.