Photo: Ana Press

یک عضو مجلس ایران: برای دریافت حق‌آبه‌ی رود هلمند سفارت طالبان در تهران بسته شود

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمایندگان ایران پیشنهاد کرده است که برای دریافت حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند، سفارت طالبان در تهران بسته شود.

او در گفت‌وگو با سایت عصر ایران گفته است که پس از هشدار رییس‌جمهور ایران به حاکمان افغانستان، انتظار دولت، مجلس و‌ مردم این کشور بر این بود که «اتفاقی بیفتد و اقدامی انجام شود ولی متأسفانه اتفاقی نیفتاد».

مالکی افزوده است: «بحث حق‌آبه در دستور کار یکی از کمیته‌های شورای عالی امنیت ملی است که راه‌های غیردیپلماسی را داشته باشیم، مثلا سفارت طالبان در ایران را تعطیل کنیم و ارتباطات سیاسی، تجاری و اقتصادی‌مان که از مسیر چابهار است را کاهش دهیم. ما خیلی از ابزارها را داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.»

او همچنین گفته است که ایران موضع‌گیری طالبان را به حساب ملت افغانستان نمی‌گذارد و تهران نباید با این گروه بیش از حد مماشات داشته باشد.

این مقام ایرانی گفته است: «الان با این موضع‌گیری که طالبان دارد بیش از حد نباید مماشات داشته باشیم. هرآنچه که آنان خواستند ما دادیم، حتا بین دوستان فارسی‌زبان و پشتوزبان زیر سؤال رفتیم که خواسته‌های طالبان یکی پس از دیگری توسط ایران عملی می‌شود.»

نماینده‌ی زاهدان در مجلس ایران گفته است که امریکا و انگلیس به‌دنبال ایجاد اختلاف میان افغانستان و ایران اند و در زمان دولت‌های قانونی افغانستان نتوانستند این کار را کنند، اما اکنون این کار را می‌کنند.

او بیان کرده است: «اختلافات بیش از حدی که در درون حاکمیت طالبان وجود دارد نیز باعث این قضایا می‌شود.»

وی در مورد پی‌آمدهای ندادن حق‌آبه‌ی هلمند هشدار داده و گفته است: «ما شاهد مرگ تدریجی در منطقه‌ی سیستان و بلوچستان هستیم. روستاهای این استان (ولایت) یکی پس از دیگری خالی می‌شود. روزهای بسیار خطرناکی را برای مردم سیستان و بلوچستان در پیش رو داریم و اولین گام برای حل مشکل مردم این است که باید حق‌آبه عملی شود.»

طالبان می‌گویند که به معاهده‌ی هیرمند پابند هستند، اما در افغانستان آب نیست. ایران اما این ادعای طالبان را رد می‌کند. این کشور پیشتر با نشر تصاویر ماهواره‌ای گفت که در بند کجکی آب کافی وجود دارد.

در حال حاضر جنوب افغانستان، از جمله ولایت نیمروز در مرز ایران نیز با کمبود آب مواجه‌ است.