اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: سازمان ملل در ارزیابی وضعیت افغانستان حقوق بشر را اولویت دهد

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارزیابی مستقلی که قرار است از وضعیت افغانستان انجام دهد، باید حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دهد.

این نهاد امروز (چهارشنبه، ۴ اسد) با ارسال نامه‌ای به فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که در این ارزیابی باید اطمینان حاصل شود که دیدگاه قربانیان نقض حقوق بشر شنیده می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه مارچ با صدور قطع‌نامه‌ای، از این سازمان خواست که تا ۱۷ ماه نوامبر سال جاری میلادی ارزیابی یکپارچه و مستقل از وضعیت افغانستان انجام دهد و به این شورا ارائه کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه اپریل ۲۰۲۳ میلادی، فریدون سینیرلی اوغلو را به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی ویژه در امور افغانستان منصوب کرد و او را مؤظف نمود تا روند ارزیابی را انجام دهد.

هدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای به آقای سینیرلی اوغلو نوشته است که «وضعیت افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است».

او افزوده است: «ارزیابی مستقل می‌تواند واکنش بین‌المللی مؤثر‌تر به این وضعیت را هدایت کند، اما برای انجام این کار باید به زنان و دختران و سایر بازماندگان نقض حقوق بشر اولویت داده شود.»

دیدبان حقوق بشر در این نامه با اشاره به مسدودشدن آرایشگاه‌های زنانه گفته است که سرکوب حقوق زنان و دختران توسط طالبان در حال عمیق‌ترشدن است و بحران حقوق زنان در افغانستان در چارچوب بک بحران حقوق بشری گسترده انجام می‌شود.

خانم بار در این نامه گفته است: «بحران در افغانستان بیش از حد است و سوءاستفاده‌های طالبان در حال عمیق‌ترکردن آن چیزی است که قبلا یک بحران انسانی ویرانگر بود.»

او افزوده که «هدف ارزیابی مستقل باید تغییر فوری واکنش جامعه‌ی جهانی به وضعیت افغانستان باشد که تا اکنون ناسازگار و ناکارآمد بوده است و به اندازه‌ی کافی بر حقوق بشر تمرکز نکرده است».

دیدبان حقوق بشر از هماهنگ‌کننده‌ی ویژه سازمان ملل متحد خواسته است که باید اطمینان حاصل کند که تیم او شامل کارشناسانی در زمینه‌ی حقوق بشر، از جمله حقوق زنان و دختران است و آنان در هر جنبه‌ای از ارزیابی مشارکت دارند.

این نهاد افزوده که فرایند ارزیابی باید شفاف باشد و به همه طرف‌ها فرصت ابراز نظر فراهم شود و تیم ارزیابی‌کننده باید اطمینان حاصل کند که دیدگاه همه‌ی قربانیان نقض حقوق بشر را می‌شنود.

دیدبان حقوق بشر گفته است که تیم ارزیابی‌کننده‌ی سازمان ملل متحد باید فعالانه به‌دنبال مشوره با مدافعان حقوق زنان، از جمله زنان معترض باشد و همچنین باید دیدگاه دختران، هزاره‌ها، شیعیان، سایر اقلیت‌ها، دگرباشان جنسی، روزنامه‌نگاران و گروه‌های بشردوستانه‌ی محلی را بشنود.

هدر بار گفته است: «زنان و دختران افغانستان و سایر افرادی که تحت سرکوب طالبان رنج می‌برند، احساس می‌کنند که جهان آنان را رها کرده است.»

خانم بار تأکید کرده است که «ارزیابی مستقل باید هم به بازگرداندن توجه جهانی به وضعیت افغانستان کمک کند و هم ابزارهای مشخصی را برای پاسخ‌گویی طالبان و سایر ناقضان حقوق بشر پیشنهاد کند».

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به‌صورت گسترده متهم به نقض حقوق بشر، به‌ویژه نقض حقوق زنان شده‌ است.

طالبان علاوه بر ممنوعیت آموزش زنان، آنان را از کار در بخش‌های مختلف، از جمله دفترهای سازمان ملل متحد و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی منع کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دستیابی به رویکرد منسجم در برابر دستورات طالبان علیه زنان، خواستار انجام ارزیابی مستقل شده است.