اطلاعات روز

نخست‌وزیر پاکستان: طالبان علیه گروه‌های تروریستی اقدام کنند

در پی حمله‌ی مرگ‌بار اخیر در خیبرپختونخواه‌ پاکستان، شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور از طالبان در کابل خواسته است که مانع استفاده‌ی گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان شوند و علیه این گروه‌ها اقدام کنند.

روز یک‌شنبه گردهمایی حزب «جمعیت علمای اسلام» در باجور خیبرپختونخواه هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. طبق آخرین آمار، در این حمله ۵۴ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را شاخه‌ی خراسان گروه داعش برعهده گرفته است.

به گزارش رسانه‌ی «دان‌نیوز»، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۰ اسد) در جریان بازدید از زخمیان حمله‌ی روز یک‌شنبه گفته است که دولت طالبان باید اقدامات مشخصی را برای ممانعت استفاده از خاک افغانستان توسط تروریسم فراملی اتخاذ کند.

این رسانه‌ی پاکستانی افزوده است که شهباز شریف درباره‌ی «دست‌داشتن شهروندان افغانستان» در حملات و آزادی عمل شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان در افغانستان برای طراحی و اجرای حملات «بزدلانه» علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز از طالبان در کابل خواسته است تا علیه عناصر شبه‌نظامی که از خاک افغانستان استفاده می‌کنند، اقدام نمایند.

او در مراسمی گفته است: «پاکستان از دولت موقت افغانستان (طالبان) انتظار دارد تا علیه سازمان‌های تروریستی اقدام کند و به تعهدات خود با جامعه‌ی جهانی بر اساس توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر عدم استفاده از خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی علیه هر کشوری عمل کند.»

او افزوده است که همکاری در برابر تهدید تروریسم به نفع هر دو کشور است.

زرداری در ادامه گفته است که افغانستان فاقد ارتش دائمی، نیروی ضد تروریستی یا نیروی مدیریت مرزی است که به‌گفته‌ی او، باعث ایجاد مشکلاتی در مبارزه با تروریسم شده است.

او گفته است که پاکستان آماده است تا به افغانستان کمک کند زیرا توانایی مقابله با چنین تهدیداتی را دارد.

در حال حاضر طالبان مدعی‌اند که ارتش صد هزار نفری تشکیل داده‌اند و این نیروها توانایی تأمین امنیت افغانستان و حفظ مرزهای این کشور را دارند.

این گروه همچنین ادعای استفاده‌ی گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان را تکذیب می‌کند.

طالبان همچنین ادعا دارند که توانسته داعش را در افغانستان سرکوب کنند.