نامه‌ی نهادهای مدافع حقوق زن به بلینکن: امریکا از خواسته‌های زنان و مردم افغانستان چشم‌پوشی می‌کند

شماری از شبکه‌ها و ایتلاف‌های مدافع حقوق زن در نامه‌ای به‌ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده امریکا درباره‌ی نشست نمایندگان آن کشور با طالبان در قطر ابراز نگرانی کرده‌اند. این نهادها امریکا را به چشم‌پوشی از خواسته‌های زنان و مردم افغانستان متهم کرده‌اند.

این شبکه‌ها افزوده‌اند که خواسته‌های زنان و مردم افغانستان، جلوگیری از جرایم و جنایات جنگی، تشکیل حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان است، اما به‌گفته‌ی مدافعان حقوق زن، امریکا این خواسته‌ها را نادیده گرفته و همانند توافق دوحه، بدون تعامل با زنان و جامعه مدنی افغانستان، با طالبان درباره‌ی اعتمادسازی بحث می‌کند.

گفت‌وگوی نمایندگان ایالات متحده امریکا با طالبان در قطر پس از اظهارات رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت.

امیری در توییتی نوشته است که پس از «اصرار گسترده‌ی افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان»، در نشست با طالبان شرکت کرده است.

منتقدان امیری می‌گویند که اظهارات او خلاف واقعیت و خواسته‌های زنان افغانستان است.

شبکه‌ها و ایتلاف‌های مدافع حقوق زن در نامه‌ی شان به بلینکن از ایالات متحده امریکا و سایر بازیگران خواسته‌اند که باید در برابر افغانستان شفاف و پاسخگو باشند و از خواست‌های آنان به‌حیث وسیله و ابزار استفاده نکنند.

این نهادها از دولت امریکا خواسته‌اند که در مورد بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور درباره‌ی گفت‌وگوی مقام‌های امریکا با طالبان توضیح دهد.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که نمایندگان این کشور در گفت‌وگو با طالبان «ساحاتی را برای اعتمادسازی در حمایت از مردم افغانستان شناسایی کردند». نهادهای مدافع حقوق زنان از بلینکن پرسیده‌اند که «این ساحات کدام‌ها اند؟»

همچنین در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که مقام‌های این کشور خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط شهروندان امریکایی از بند طالبان هستند و بازداشت‌ها عمده‌ترین مانع تعامل مثبت با این گروه است. نهادهای مدافع حقوق زن انتقاد کرده‌اند که سرنوشت ۱۷ میلیون زن افغانستان که در خانه‌های شان زندانی اند چطور خواهد شد؟