یک دختر جوان اهل افغانستان در اسلام‌آباد خودش را از ساختمان پایین انداخت

منابع از میان مهاجرین افغانستان در پاکستان می‌گویند که یک دختر جوان پناهجو که اهل ولایت بلخ بود، خودش را از طبقه پنجم ساختمانی پایین انداخته و به زندگی‌اش پایان داده است.

محمدامان شیخ‌الاسلامی، رییس کمیته حقوقی شورای مهاجرین افغانستان در پاکستان از این دختر به نام مریم نام برد و گفت که وی حدود ۲۰ سال سن داشت. یک منبع دیگر سن این دختر را ۲۴ سال گفت.

شیخ‌الاسلامی که با خانواده‌ی مریم گفت‌وگو کرده، به روزنامه اطلاعات روز گفت که این دختر جوان ساعت ۲:۰۰ بامداد امروز (چهارشنبه، ۸ سنبله) از طبقه پنجم یک ساختمان در ساحه بی-۱۷ اسلام‌آباد خودش را پایین انداخته است.

شیخ الاسلامی افزود که مریم با خانوادش حدود یک سال می‌شد که در پاکستان به‌سر می برد و او کیس مهاجرتی پی-۲ امریکا را داشت. یک منبع دیگر گفت که مریم کیس مهاجرتی اسپانیا را هم داشت و نامزدش در خارج افغانستان زندگی می‌کند.

شیخ‌الاسلامی انگیزه‌ی خودکشی این دختر جوان را بی‌سرنوشتی و وضعیت بد اقتصادی خواند.

به‌گفته‌ی او، طی یک سال گذشته، هیچ نهادی به مریم و خانوادش توجه نکرده است.

شیخ‌الاسلامی علاوه کرد که پولیس پاکستان جسد مریم را به طب عدلی انتقال داده و تا اکنون به خانواده‌اش تحویل نداده است.

در ماه سرطان امسال نیز یک جوان پناهجوی اهل ولایت بدخشان در اسلام‌آباد خودش را به قصد خودکشی از ساختمانی پایین انداخته و به زندگی‌اش پایان داده بود. قبل از آن نیز یک پناه‌جوی اهل افغانستان در اسلام‌آباد خودکشی کرده بود.

پس از روکارآمدن طالبان در افغانستان، هزاران شهروند افغانستان به پاکستان رفته و در آنجا منتظر دریافت پذیرش پناهندگی و اسکان در کشورهای اروپایی و امریکا است.

برخی از این افراد کارمندان حکومت پیشین و نهادهای امریکایی و کشورهای غربی هستند که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان فعالیت داشتند.

این پناهجویان از کندی در روند رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی‌شان شاکی‌اند و می‌گویند که با مشکلات اقتصادی و اخراج از پاکستان مواجه‌اند.