Photo: Sent to Etilaatroz

باشندگان پنجشیر: نظامیان طالبان از مناطق مسکونی بیرون شوند

منابع محلی در پنجشیر می‌گویند که باشندگان ولسوالی دره‌ی این ولایت در یک نشست با مسئولان محلی طالبان، از چگونگی رفتار نظامیان این گروه با غیرنظامیان انتقاد کرده‌اند و خواستار بیرون شدن آنان از مناطق مسکونی شده‌اند.

منابع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این نشست روز گذشته (سه‌شنبه، ۷ سنبله) در مقر ولسوالی دره برگزار شده و در آن شماری از مسئولان محلی طالبان، از جمله والی این گروه در پنجشیر، حضور داشته‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، باشندگان ولسوالی دره در این نشست از «رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی» نظامیان طالبان به مسئولین این گروه شکایت کرده و گفته‌اند که با گذشت دو سال، هنوز هم نظامیان در خانه‌های شخصی مردم، مساجد و مکاتب مستقر هستند.

طبق اظهارات منابع، باشندگان ولسوالی دره به مسئولان محلی طالبان گفته‌اند که به‌دلیل حضور نظامیان این گروه در مناطق مسکونی  و گشت‌وگذار آن‌ها در باغ‌ها و زمین‌های زراعتی، زنان و دختران‌شان نمی‌توانند از خانه بیرون شوند.

منابع افزودند که مولوی هجرت، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات طالبان به باشندگان محل گفته است که شکایات‌شان را «درک می‌کنند»، اما تلاش‌شان برای بیرون کردن نظامیان از مناطق مسکونی نتیجه نداده است.

به‌گفته‌ی منابع، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات طالبان به جای تأکید بر بیرون شدن نظامیان از مناطق مسکونی، «به مردم پیشنهاد کرده است که به زنان اجازه ندهند تا از خانه بیرون شوند».

با این حال، منابعی که در این نشست حضور داشته‌اند، گفتند که مولوی قیام‌الدین حنیف، رییس شورای علمای ولایت پنجشیر نیز از «رفتار غیراخلاقی» نظامیان طالبان با مردم، شکایت کرده است.

طبق اظهارات این منابع، رییس شورای علمای پنجشیر گفته است که خانم‌ها به باغ‌ها و مزرعه‌های شخصی شان می‌روند و نظامیان «بالای زمین نشسته و آن‌ها را نگاه می‌کنند».

منابع گفتند که اغلب افراد حاضر در این نشست از رفتار نظامیان طالبان انتقاد کرده‌اند، اما محمدآغا حکیم، والی پنجشیر در پاسخ به این افراد گفته است که تلاش می‌کنند تا جلوی چنین رفتارها را بگیرند.

باشندگان پنجشیر در طی بیش از دو سال گذشته بارها از «برخورد عقده‌مندانه و غیراصولی» نظامیان طالبان در این ولایت شکایت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در رفتار این گروه هیچ گونه تغییراتی نیامده است.