FDPM_AFG via X

طالبان قرارداد استخراج هفت معدن کشور را با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کردند

وزارت معادن و پترولیم طالبان قرارداد استخراج هفت معدن بزرگ کشور را با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده‌اند.

مراسم امضای این قرارداد امروز (پنج‌شنبه، ۹ سنبله) با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان برگزار شده است.

دفتر آقای برادر با نشر گزارشی از این مراسم گفته است که ارزش مجموعی این قراردادها به شش میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر می‌رسد.

بر اساس گزارش دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، در این قرارداد‌ها، قرارداد چهار بلاک معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات نیز شامل است که با شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی امضا شده است.

در گزارش این اداره آمده است که قرارداد بلاک اول این معدن به شرکت «وطن درخشان» که شرکت سازه‌های صنعتی «آذران» ایران سهامدار آن است، سپرده شده است. همچنان قرارداد بلاک دوم آن به شرکت «ساحل شرق میانه» که شرکت‌های «دره نور» از افغانستان و «اپیکول» از ترکیه سهامداران آن هستند سپرده شده است.

بر اساس این گزارش، قرارداد بلاک سوم معدن آهن غوریان هرات به شرکت ملی «شمش» که شرکت‌های «جی‌بی‌ام» و «ای‌دی ریسورسیس» (AD Resources) انگلستان سهامداران آن هستند و قرارداد بلاک چهارم آن به شرکت «باختر فولاد» که شرکت‌های «سپاهان» و «پارسیان» از ایران سهامداران آن هستند، سپرده شده است.

در گزارش دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان همچنین آمده است که قرارداد یک بلاک معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور به شرکت «افغان انویست»، قرارداد معدن «طلای سمتی» ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار به شرکت «افغان-چاینا» که شرکت «زرور افغانستان» سهامدار آن است و قرارداد معدن دو‌م مس عینک ولایت لوگر به شرکت خصوصی «توریا» داده شده است.

دفتر معاونت اقتصادی طالبان گفته است که در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاریی که در این معادن می‌شود برای هزاران نفر زمینه‌ی کار فراهم خواهد شد و وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

طالبان در ماه جدی سال گذشته قرارداد استخراج معدن نفت حوزه نفتی «آمودریا» را با یک شرکت چینی موسوم به «شرکت نفت‌وگاز آسیای مرکزی در سین کیانگ» (CPEIC) امضا کرده بودند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به‌صورت گسترده بر استخراج معادن کشور تمرکز و قراردادهای بزرگ در این زمینه را امضا کرده‌اند.

امضای قراردادهای استخراج معادن کشور از سوی طالبان با انتقاداتی نیز به همراه بوده است و شماری از چهره‌های سیاسی کشور می‌گویند که این گروه معادن کشور را «به حراج» گذاشته‌ است.