اطلاعات روز

خروج از افغانستان؛ مجلس نمایندگان امریکا از خلیل‌‌زاد و هشت نفر دیگر تحقیق می‌کند

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا که درباره‌ی خروج این کشور از افغانستان تحقیق می‌کند، مصاحبه‌های رونویسی‌شده‌ی نُه مقام سابق امریکایی، از جمله زلمی خلیل‌زاد را درخواست کرده است.

این قانون‌گذار امریکایی این درخواست را دیروز (پنج‌شنبه، ۹ سنبله) همزمان با دومین سالگرد خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان مطرح کرده است. او این عقب‌نشینی را «بی‌نظم و مرگبار» توصیف کرده است.

مک‌کال مصاحبه‌های رونویسی‌شده‌ی نُه مقام پیشین، از جمله راس ال ویلسون، سرپرست سابق سفارت امریکا در کابل، برایان مک کئون، معاون سابق وزیر امور خارجه‌ی امریکا در امور مدیریت و منابع، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان و جان بس، سفیر سابق ایالات متحده در افغانستان را طلب کرده است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا افزوده است که از طریق تحقیقات در حال انجام خود، به این نتیجه رسیده است که این افراد برای کشف چگونگی و چرایی خروج دولت بایدن از افغانستان و تسلیم‌شدن به طالبان و کشته‌شدن ۱۳ نظامی امریکا اطلاعات مهمی دارند.

مک‌کال نوشته است که همه چیزهایی که اتفاق افتادند می‌توانستند جلوگیری شود.

او تأکید کرده است تا زمانی که مردم امریکا شفافیت و پاسخی را که شایسته‌ی آن هستند دریافت نکنند، آرام نخواهد گرفت.

به‌گفته‌ی مک‌کال، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به مصاحبه با مقامات فعلی و سابق دولت بایدن که در برنامه‌ریزی و اجرای عقب‌نشینی از افغانستان دخیل هستند، ادامه خواهد داد.

مک‌کال از نُه نفری که مصاحبه‌های‌شان را درخواست کرده، خواسته است که با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تماس بگیرند و مصاحبه‌های رونویسی‌شده‌ی خود را تا هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ ترتیب دهند.

دولت بایدن به‌خاطر چگونگی خروج از افغانستان با انتقاد مواجه است.

با خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، طالبان پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت بازگشتند.

آخرین سرباز امریکایی در نهم سنبله ۱۴۰۰، در حالی که طالبان کابل را تصرف کرده بودند، از پایتخت افغانستان خارج شد.

نظامیان امریکایی در جریان عملیات تخلیه هدف یک حمله‌ی مرگباری انتحاری داعش نیز قرار گرفتند که در نتیجه ۱۳ سرباز امریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغانستانی کشته شدند.