Photo: OIC_OCI via X

هیأت علمای مسلمان به طالبان: با اجماع علما تحصیل برای زن و مرد فرض است

هیأت علمای اسلام در دیدار با سرپرست‌وزیران معارف و تحصیلات عالی طالبان گفته است که تحصیل برای زن و مرد «واجب اسلامی» است.

سازمان همکاری اسلامی گفته است که این هیأت در گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان، بر لزوم تمام تلاش‌ها برای دسترسی دختران و پسران به تمام سطوح تحصیلی و تخصصی نیاز مردم افغانستان تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی سازمان همکاری اسلامی آمده است: «در این دیدارها هر دو طرف تأکید کردند که تحصیل با اجماع علمای امت یک واجب اسلامی برای زن و مرد است.»

به نقل از اعلامیه‌ی سازمان همکاری اسلامی، هیأت علمای مسلمان گزارش وزارت‌خانه‌های معارف و تحصیلات عالی طالبان درباره‌ی بازنگری برنامه‌های درسی و ایجاد فضای امن برای تحصیل دختران در سراسر کشور را نیز شنیده است.

سازمان همکاری اسلامی همچنین افزوده است که طارق علی بخیت، نماینده‌ی دبیرکل این سازمان در امور افغانستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان درباره‌ی نتایج سفر هیأت علمای مسلمان به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

به نقل از اعلامیه‌ی این سازمان، علمای مسلمان جلسات متعددی را با علما و مقام‌های طالبان در مورد موضوعات بسیار مهم «برای سازمان، از جمله مدارا در اسلام، آموزش دختران و کار زنان برگزار کرده است».

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان محدودیت شدیدی بر شهروندان کشور، از جمله زنان و دختران وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان و دختران از آموزش و کار محروم هستند.

طالبان در ابتدا می‌گفتند که تحصیل دختران تا امر ثانی منع شده و این ممنوعیت موقتی است. مقام‌های این گروه بارها اعلام کرده که روی طرح بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران کار می‌کنند، اما با گذشت دو سال روشن نیست که این کار به کجا رسیده و چه وقت نهایی می‌شود؟

از سویی هم طی این دو سال محدودیت طالبان علیه زنان و دختران نه تنها کاهش نیافته، بلکه روزبه‌روز شدیدتر شده است.