اطلاعات روز

دیدبان حقوق‌ بشر خواستار بررسی رفتار طالبان با زنان به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» شد

دیدبان حقوق بشر خواستار بررسی «آزار و اذیت جنسیتی» زنان‌ و دختران افغانستان توسط طالبان به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی شده است.

این نهاد امروز (جمعه، ۱۷ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که طالبان به دلیل آزار و اذیت جنسیتی زنان و دختران، مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ میلادی، در موارد زیادی مرتکب نقض حقوق بشر، به‌ویژه علیه زنان و دختران شده‌اند.

این نهاد نتیجه گرفته است که بسیاری از دستورات طالبان علیه زنان و دختران «جنایت علیه بشریت» بر اساس آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت به شمار می‌رود.

دیدبان حقوق بشر گفته است که تحقیقات این نهاد از سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که رفتار طالبان با زنان و دختران افغانستان، تمام شرایط برای شناسایی به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» بر اساس اساسنامه رم را دارا است.

در گزارش این نهاد آمده است که طالبان آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت زنان را از طریق محدودیت بر آزادی رفت‌و‌آمد، بیان، تجمع، محدودیت بر حق کار، حق پوشش، ممنوعیت آموزش، بازداشت‌های خودسرانه و نقض حق آزادی، اعمال کرده‌اند.

الیزابت اوانسون، مدیر عدالت بین‌المللی دیدبان حقوق بشر گفته است که توجه جهان به انکار ظالمانه و روشمند حقوق اولیه‌ی زنان و دختران که به‌منظور حذف آن‌ها از زندگی عمومی از سوی طالبان انجام شده، جلب شده است، اما حمایت هماهنگ دولت‌ها نیاز است تا رهبران طالبان پاسخ‌گو و به عدالت سپرده شوند.

خانم اوانسون گفته است که «تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در افغانستان می‌تواند مسیری را برای پاسخ‌گویی به جنایت علیه بشریت مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی ایجاد کند».

او تأکید کرده است که دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که این دادگاه منابع و همکاری لازم را دارد تا دادستان آن بتواند این جنایت و شاید موارد نقض شدید حقوق بشر در افغانستان را بررسی کند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، زنان و دختران را از حق کار و آموزش محروم کرده‌اند و بر حضور و آزادی‌های آن در جامعه نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند.

پیش از این کارشناسان سازمان ملل متحد گفته بودند که اقدامات طالبان علیه زنان آزار و اذیت جنسیتی و جنایت علیه بشریت است.

آنان با اشاره به اقدامات طالبان علیه زنان گفته بودند که بحث در مورد «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان ضروری شده است.

زنان معترض افغانستان نیز می‌گویند که رفتار طالبان با زنان کشور «آپارتاید جنسیتی» است و خواستار به رسمیت‌شناختن آن از سوی سازمان ملل متحد و جامعه‌‌ی جهانی هستند.