Photo: sent to Etilaatroz

طالبان: گیرماندن جنازه‌ها و مسافران در دو طرف تورخم‌ قابل توجیه نیست

وزارت خارجه‌‌ی طالبان در واکنش به مسدودماندن گذرگاه تورخم گفته است که گیرماندن جنازه‌ها و شمار زیادی از مسافران در دو طرف این گذرگاه مرزی «به هیچ وجه قابل توجیه نیست».

این وزارت شب گذشته (شنبه، ۱۸ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای، گفته است که طالبان «بستن دروازه‌ی تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان (طالبان) را اقدامات خلاف حسن هم‌جواری می‌دانند».

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است که این گذرگاه از سوی پاکستان پس از شلیک نظامیان آن کشور بر نیروهای این گروه که در حال ترمیم یک پاسگاه امنیتی بودند، مسدود شد.

این وزارت گفته است که این پاسگاه امنیتی سال‌ها قبل اعمار گردیده بود.

وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است: «بستن راه تورخم تجارت دو کشور و منطقه را متأثر می‌سازد و تجار عام دو طرف را می‌تواند با ضرر تجاری و مالی مواجه ‌سازد.»

این وزارت با اشاره به حادثه‌ی حریق‌شدن یک لاری مملو از انجیر تاجران افغانستان که از طریق بندر واگه راهی هند بود، گفته است که این لاری «در نزدیکی پاسگاه پولیس در ایالت بلوچستان به آتش کشانیده شد که نگرانی و بی‌اعتمادی عمده را ایجاد کرد».

بر اساس اعلامیه‌ی این وزارت، پاکستان در این اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را «به بهانه‌ی فهرست حساس (Sensitive list)» در بندر کراچی متوقف ساخته است.

این وزارت گفته است که پاکستان بر خلاف تعهدات قبلی، عرف حاکم و قوانین بین‌المللی، «بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و همزمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد».

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که این کار «نه‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه‌ی منطقه را به مانع و معطلی روبه‌رو می‌سازد».

این وزارت بر حل مشکلات «از راه تفاهم و گفت‌و‌گوی دیپلماتیک» تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که طالبان با توجه به سیاست خارجی اقتصادمحور خود، «به جانب پاکستان خاطرنشان می‌سازند که چنین اقدامات در کنار تجارت افغانستان و منطقه به اقتصاد ملی پاکستان که اکنون اتکای آن به صادرات بیشتر است نیز زیان می‌رساند».

روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۱۵ سنبله) منابع محلی در ولسوالی مومنددره ننگرهار، درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان را تأیید کردند.

بر اساس گزارش منابع محلی، در این درگیری چهار کودک اهل افغانستان، دو جنگ‌جوی طالبان و دو نظامی پاکستانی کشته و ۱۶ شهروند افغانستان و چهار شهروند پاکستان نیز زخمی شدند.

در پی این درگیری، گذرگاه تورخم مسدود شد و امروز پنجمین روز است که این گذرگاه همچنان مسدود مانده است.

منابع محلی به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که در پی مسدودشدن این گذرگاه صدها مسافر و موتر حامل کالاهای تجارتی در دو سوی مرز گیر مانده‌اند.