دیدبان حقوق بشر: اقدامات طالبان علیه زنان و دختران جنایت علیه بشریت است

فرشته عباسی، پژوهشگر امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر در پنجاه‌و‌چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا گفته است که برخی از اقدامات طالبان علیه زنان و دختران، جنایت بشری مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی است.

او در بیانیه‌ی خود بیان کرده است که طالبان دو سال است که به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران دست زده‌ و آنها را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.

عباسی افزوده است که طالبان را فعالان حقوق زنان را به‌طور خودسرانه بازداشت و شکنجه می‌کنند.

او اضافه کرده است: «دیدبان حقوق بشر بر این باور است که برخی از این سوء استفاده‌ها، جنایت علیه بشریت مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی است.»

عباسی همچنین گفته است که طالبان رسانه‌ها را از بین برده و روزنامه‌نگاران و دیگر منتقدان را به‌طور خودسرانه بازداشت و شکنجه کرده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان برخی از دگرباشان جنسی و کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی سابق را نیز به صورت غیرقانونی اعدام کرده اند.

او افزوده است که افغانستان به یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان تبدیل شده است و دو سوم جمعیت آن به کمک فوری نیاز دارند. به گفته‌ی عباسی، طالبان مسئول بدترشدن این وضعیت هستند.

پژوهشگر امور افغانستان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که شورای حقوق بشر باید برای «پایان دادن به مصونیت طولانی مدت برای جنایات شدید بین المللی اقدامات بیشتری انجام دهد.»

او کار گزارشگر ویژه حقوق بشر را ضروری دانسته و خواستار تمدید مأموریت وی شده است.

عباسی همچنین تأکید کرده که شورای حقوق بشر باید یک مکانیسم اختصاصی مستقل و بی‌طرف را برای پاسخگویی در قبال جنایات بین‌المللی ایجاد کند.

او گفته است: «برای دفاع از حقوق زنان و دختران باید کارهای بیشتری انجام شود. گزارش مشترک گزارشگر ویژه و گروه کاری در مورد تبعیض علیه زنان و دختران در جون ۲۰۲۳ گام مهمی بود، اما این شورا باید توصیه‌های خود را به طور کامل اجرا کند.»

به گفته او، بحران حقوق بشر در افغانستان یک بحران ویرانگر و در حال تشدید است و نیاز به اقدامات فوری دارد.

روز نخست پنجاه‌و‌چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با محوریت افغانستان دیروز برگزار شد.

در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرد.