Photo: Hafiz Zia Ahmad via (X)

نهمین روز مسدودماندن گذرگاه تورخم؛ متقی با سرپرست سفارت پاکستان گفت‌وگو کرد

در نهمین روز مسدودماندن گذرگاه تورخم، وزارت خارجه‌ی طالبان از دیدار و گفت‌وگوی امیرخان متقی، سرپرست این وزارت با عبیدالرحمان نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل خبر داده است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ سنبله) در ایکس نوشته است که در این دیدار دو طرف در مورد موضوعات مختلف، از جمله مشکلات در گذرگاه تورخم بحث کرده‌اند.

به‌گفته‌ی ضیا احمد، دستگیری مهاجران افغانستان در پاکستان و توقف اموال ترانزیتی تاجران افغانستان در شهر کراچی پاکستان از دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف در این دیدار بوده‌اند.

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است: «در این دیدار دو طرف تأکید کردند که برای حل موضوعات یادشده هرچه زودتر اقدام شود و از به میان آمدن چنین واقعاتی در آینده جلوگیری شود.»

گفت‌وگوی امیرخان متقی با عبیدالرحمان نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل درحالی صورت گرفته است که روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در پی درگیری میان نیروهای مرزی طالبان و نظامیان پاکستانی، چندین نفر کشته و زخمی شدند و گذرگاه تورخم نیز به‌روی هر گونه رفت‌وآمد مسدود شد.

وزارت خارجه‌ی طالبان قبلا گفته بود که «بستن دروازه‌ی تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان (طالبان) را اقدامات خلاف حسن هم‌جواری می‌دانند».

مسدود ماندن گذرگاه تورخم به تاجران نیز خسارت وارد کرده است و آنان مجبور شده‌اند میوه و سبزیجات شان را در بازار میوه و ترکاری شهر جلال‌آباد به «حراج» بگذارند.