Photo: ir.usembassy.gov

امریکا در سالگرد مرگ مهسا امینی ۲۵ فرد و سه رسانه‌ی ایرانی را تحریم کرد

امریکا در سالگرد مرگ مهسا امینی، ۲۵ فرد ایرانی و سه رسانه‌ی تحت حمایت دولت ایران شامل خبرگزاری‌های تسنیم، فارس و یک شرکت تحقیقاتی اینترنتی ایرانی را در ارتباط با سرکوب اعتراضات سال گذشته تحریم کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این اقدام را با هماهنگی بریتانیا، کانادا، استرالیا و سایر شرکای خود انجام داده است و این کشورها نیز تحریم‌هایی را اعمال خواهند کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که این سیزدهمین دور تحریم‌های ایالات متحده در پاسخ به سرکوب «وحشیانه‌ی اعتراضات» توسط حکومت ایران است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که امریکا در حال انجام اقداماتی جهت اعمال محدودیت‌های صدور ویزا برای ۱۳ مقام ایرانی و سایر افراد به‌دلیل دست‌داشتن در بازداشت یا کشتن معترضان یا ممانعت از حق آنان برای آزادی بیان یا تجمع است.

سال گذشته اعتراضات ضد حکومتی در ایران در پی‌ مرگ مشکوک یک دختر جوان کُرد به‌نام مهسا امینی در بازداشت «پولیس اخلاقی» تهران آغاز شد.

طبق گزارش‌ رسانه‌های بین‌المللی، این اعتراضات با سرکوب و خشونت گسترده به همراه بود.

«سازمان حقوق بشر ایران» مستقر در ناروی در سالگرد مرگ مهسا امینی و اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایران با نشر گزارشی گفته است که در این اعتراضات ۵۵۱ نفر، از جمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن کشته شده‌اند.

به‌گفته‌ی این سازمان، دست‌کم ۲۲ نفر از معترضان، به‌شمول چهار کودک و هشت زن نیز با خودکشی یا مرگ مشکوک فوت کرده‌اند.

«سازمان حقوق بشر ایران» افزوده است که کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ از ۲۶ ولایت مختلف ایران گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از ولایت‌‌های سیستان و بلوچستان، تهران، کردستان، آذربایجان غربی و مازندران بوده‌اند.