بانک توسعه آسیایی ۴۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

بانک توسعه آسیایی (ADB) از اختصاص ۴۰۰ میلیون دالر کمک بلاعوض برای مردم افغانستان خبر داده است.

در اعلامیه بانک توسعه آسیایی که دیروز (چهارشنبه، ۲۹ سنبله) منتشر شده، آمده است که این مقدار کمک از طریق سازمان ملل برای رسیدگی به نیازهای اضطراری در بخش امنیت غذایی و صحت هزینه خواهد شد.

به نقل از اعلامیه، ۱۰۰ میلیون دالر در اختیار برنامه جهانی غذا (WFP) قرار می‌گیرد و این برنامه را قادر می‌سازد تا کمک‌های غذایی حیاتی را به بیش از ۱.۳۲ میلیون با اولویت دادن به زنان سرپرست خانوار و گروه‌های بسیار آسیب پذیر ارائه کند.

همچنین کمک ۱۰۰ میلیون دالری سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) را قادر می سازد تا از تولیدات کشاورزی بیش از ۳۰۹ هزار خانواده حمایت کند.

به گفته بانک توسعه آسیایی ۲۰۰ میلیون دالر در اختیار صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) قرار می‌گیرد و این صندوق خدمات صحی را در ۱۰ ولایت با پوشش حدود ۷.۵ میلیون نفر ارائه خواهد کرد.

بانک توسعه آسیایی افزوده است که این پروژه که با هماهنگی نزدیک با سازمان ملل متحد، بانک جهانی و سایر شرکا اجرا می‌شود، به تلاش‌های مستمر جامعه بین المللی برای حمایت از مردم افغانستان و جلوگیری از سقوط این کشور در فقر جهانی کمک خواهد کرد.

این بانک اشاره کرده است که افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه مواجه است و این بحران با تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های شدید، سیل‌ها و زلزله‌ها به همراه شده است.

بانک توسعه آسیایی علاوه کرده است که تخمین زده می شود که ۸۵ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

به گفته این بانک، زنان و کودکان به طور نامتناسبی از این بحران متاثر می‌شوند، زیرا بسیاری از خانوارهای تحت رهبری زنان از کمبود غذا و کاهش دسترسی به خدمات با توجه به محدودیت‌های طالبان رنج می‌برند.

در همین حال عملیات بشردوستانه برای کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان با کمبود بودجه مواجه است.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا که بخش عمده‌ی کمک‌های غذایی را در افغانستان توزیع می‌کند، گفته است که اگر بودجه تأمین نتواند مجبور است افغانستان را ترک کند.

او افزوده است که برنامه جهانی غذا در افغانستان، «پول کافی برای پشت سر گذاشتن ماه اکتبر را ندارد».

خانم مک‌کین گفته است: «تا زمانی که نتوانیم بودجه‌ای برای افغانستان ایجاد کنیم، باید آن را به‌طور کامل ترک کنیم.»