Photo: @MoFA_Afg

پایان نشست کازان؛ پیشرفتی در راستای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است

اشتراک‌کنندگان پنجمین نشست «فرمت مسکو» در شهر کازان روسیه در اعلامیه‌ی پایانی این نشست گفته‌اند که هیچ پیشرفتی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه‌ی پایانی این نشست که عصر امروز (جمعه، ۷ میزان) صادر شده، آمده است: «با تأسف خاطر نشان می‌شود که هیچ پیشرفتی در [راستای] تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است که منعکس‌کننده‌ی منافع همه‌ی گروه‌های قومی-سیاسی در این کشور باشد.»

در این اعلامیه آمده است که علی‌رغم انتصاب افرادی از نمایندگان ملیت‌های مختلف در ادارات تحت کنترل طالبان، تکثر سیاسی در حکومت تحت کنترل این گروه قابل مشاهده نیست.

اشتراک‌کنندگان این نشست از طالبان خواسته‌اند که برای تکمیل روند صلح و ایجاد یک دولت متوازن، فراگیر، همه‌شمول و پاسخ‌گو، گفت‌وگوی عملی و نتیجه‌محور با نمایندگان گروه‌های قومی و سیاسی را آغاز کنند.

پس از پایان این نشست، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان در یک نشست خبری گفت که اعلامیه‌ی پایانی را بجز تاجیکستان، همه‌ی اشتراک‌کنندگان امضا کردند.

او افزود: «شرکای تاجیک به برخی از نکات این بیانیه اعتراض دارند. شما می‌توانید شخصاً در این مورد از آن‌ها بپرسید و آن‌ها به شما توضیح خواهند داد.»

در اعلامیه‌ی پایانی این نشست همچنین بر احترام به حقوق اساسی و آزادی‌های مردم در افغانستان، از جمله حقوق برابر برای کار، تحصیل و عدالت بدون درنظر گرفتن جنسیت، قومیت و مذهب تأکید شده است.

اشتراک‌کنندگان این نشست از طالبان خواسته‌اند که زمینه‌ی آموزش مدرن را مطابق با معیارهای بین‌المللی در مکاتب افغانستان فراهم کنند.

آنان در این اعلامیه از تلاش طالبان برای مبارزه با داعش قدردانی کرده‌اند و از این گروه خواسته‌اند که اقدامات مشابهی را علیه همه‌ی گروه‌های تروریستی انجام دهند.

در اعلامیه‌ی پایانی پنجمین نشست «فرمت مسکو» همچنین از طالبان خواسته شده است که زمینه‌ی بازگشت مهاجران را فراهم کنند و همکاری با کشورهای منطقه در راستای مبارزه با تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان افزایش دهند.

اشتراک‌کنندگان این نشست همچنین از امریکا خواسته‌اند که دارایی‌‌های مسدود‌شده‌ی افغانستان را فورا آزاد کند.

در این اعلامیه همچنین بر تقویت همکاری اقتصادی دوجانبه و چندجانبه، گسترش همکاری با طالبان در زمینه‌‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی، جلوگیری از سیاسی‌شدن کمک‌های بشردوستانه و تداوم آن و ایجاد یک گروه تماس منطقه‌‌ای در مورد افغانستان، تأکید شده است.

پنجمین نشست «فرمت مسکو» با حضور نمایندگان کشورهای هند، ایران، قزاقستان، چین، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی روسیه برگزار شده بود، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز حضور داشت و از جناح‌ها و احزاب سیاسی مخالف این گروه دعوت نشده بود.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته بود که با اشتراک «یک‌جانبه طالبان» در این نشست، قضیه‌ی افغانستان قابل حل نخواهد بود.