جایزه نوبل کیمیا امسال به سه محقق در زمینه‌ی نقاط کوانتومی رسید

اکادمی سلطنتی علوم سویدن جایزه نوبل امسال را در رشته‌ی کیمیا به‌صورت مشترک به مونگی جی. باوندی، لوئیس ای. بروس و الکسی آی. اکیموف اعطا کرد.

برندگان این جایزه امروز (چهارشنبه، ۱۲ میزان) در شهر استکهلم سویدن اعلام شدند.

بر اساس اعلامیه‌ای که در وب‌سايت جایزه نوبل منتشر شده است، این سه دانشمند به‌دلیل «کشف و سنتز نقاط کوانتومی» برنده‌ی این جایزه شناخته شده‌اند.

یوهان اکویست، رییس کمیته‌ی نوبل در رشته‌ی کیمیا گفته است که «نقاط کوانتومی خواص شگفت‌انگیز و غیرعادی زیادی دارند و مهم تر از همه، آن ها بسته به اندازه‌ی‌شان، رنگ‌های متفاوتی دارند»‌.

در اعلامیه‌ی منتشرشده در وب‌سایت نوبل آمده است که این دانشمندان با کشف‌های‌شان، بذر مهمی را برای «فناوری نانو» کاشته‌اند.

در این اعلامیه گفته شده است که «نانوذرات‌ها آنقدر ریز هستند که اندازه‌ی آن‌ها خواص‌شان را تعیین می‌کند».

بر اساس این اعلامیه، امروزه از نانوذرات‌ها و خواص‌شان در صفحه‌ نمایش تلویزیون‌ها و همچنین لامپ‌های اتاق عمل، که به جراحان اجازه می‌دهد بافت تومور را دقیق‌تر ببینند، استفاده می‌شود.

دانشمندانی که موفق به کسب جایزه نوبل امسال در رشته‌ی کیمیا شده‌، توانسته‌اند از نقاط کوانتومی، یعنی نیمه‌هادی‌های کوچک به اندازه‌ی زیر ۱۰ نانومتر با خواص الکترونیکی مشخص، برای ایجاد نور رنگی استفاده کنند.

به‌باور آنان، این نقاط کوانتومی می‌توانند در آینده برای ساخت صفحات الکترونیکی انعطاف‌پذیر، حسگرهای کوچک، سلول‌های خورشیدی ظریف‌تر و احتمالا ارتباطات کوانتومی رمزگذاری‌شده به کار روند.

مونگی جی. باوندی متولد سال ۱۹۶۱ در شهر پاریس فرانسه و استاد انستیتوت تکنولوژی دانشگاه ماساچوست امریکا است.

لوئیس ای. بروس متولد سال ۱۹۴۳ در امریکا و استاد دانشگاه کلمبیا در این کشور است.

الکسی آی. اکیموف متولد سال ۱۹۴۵ در اتحاد جماهیر شوروی سابق و محقق ارشد پیشین شرکت فناوری نانوکریستال در نیویارک امریکا است.

در دو روز گذشته نیز برندگان جوایز نوبل در رشته‌های طب و فیزیک اعلام شده بودند.

قرار است در روزهای آینده جوایز نوبل در بخش‌های دیگر، از جمله ادبیات و صلح نیز اعلام شود.