Photo: captured from a video via Hareem Shah on X

درگیری حماس و اسرائیل؛ چین: راه حل اساسی تشکیل دولت مستقل فلسطین است

در دومین روز درگیری بین اسرائیل و حماس، وزارت خارجه‌ی چین با نشر اعلامیه‌ای گفته است نگران تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها بین دو طرف است.

در اعلامیه‌‌ی این وزارت که امروز (یک‌شنبه، ۱۶ میزان) منتشر شده، از طرف‌های درگیری خواسته شده است که فورا به «خصومت‌ها» پایان دهند تا از وخامت بیشتر اوضاع جلوگیری شود.

وزارت خارجه‌ی چین گفته است که تکرار درگیری بین اسرائیل و حماس، یک‌باردیگر نشان داد که گفت‌وگوی صلح نباید به مدت طولانی متوقف شود.

این وزارت تأکید کرده است که راه‌حل اساسی مناقشه‌ی طولانی میان اسرائیل و طرف‌های فلسطینی «اجرای راه‌حل دو دولتی و ایجاد کشور مستقل فلسطین» است.

وزارت خارجه‌ی چین گفته است جامعه‌ی بین‌المللی باید با فوریت بیشتری وارد عمل شود، مشارکت در مسأله‌ی فلسطین را افزایش دهد، از سرگیری زودهنگام مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل را تسهیل کند و راهی برای ایجاد صلح پایدار بیابد.

این وزارت گفته است که چین در راستای رسیدن به این اهداف با جامعه‌ی بین‌المللی همکاری می‌کند.

درگیری بین حماس و اسرائیل دیروز و پس از حملات «غافل‌گیر کننده»‌ی شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل آغاز شد.

اوائل صبح دیروز رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که حماس حملات گسترده به اسرائیل را آغاز کرده و وارد بخش‌های از این کشور شده است.

بر اساس گزارش رویترز، محمد قدیف، یک فرمانده‌ی نظامی حماس گفته بود که این گروه پنج هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

پس از این حملات، ارتش اسرائیل حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «ما در جنگ هستیم.»

پس از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، وزارت صحت فلسطین اعلام کرده که تا اکنون ۳۱۳ نفر در این حملات کشته و حدود دو هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل از کشته شدن «صدها فلسطینی مسلح» خبر داده و افزودن که ده‌ها فلسطینی نیز اسیر گرفته شده‌اند.

سفارت اسرائیل در ترکیه نیز به نقل از وزارت صحت آن کشور اعلام کرده که ۳۰۰ اسرائیلی تا اکنون در حملات حماس کشته شده‌اند و ده‌ها نفر دیگر نیز به اسارت گرفته شده‌اند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد درگیری تازه بین اسرائیل و حماس امروز تشکیل جلسه بدهد.

آخرین درگیری بین اسرائیل و حماس به سال ۲۰۲۱ بر می‌گردد که مدت ۱۰ روز طول کشید.