تولید زعفران در هرات کاهش یافته است

اطلاعات روز: مسئولان اتحادیه‌ی ملی زعفران‌کاران در کشور می‌گویند که تولید زعفران در ولایت هرات 25 درصد کاهش یافته است. بشیر احمد رشیدی، رییس این اتحادیه دیروز دلیل کاهش تولید زعفران را سردی هوا خواند و گفت که با توجه به زمین‌های زیر کشت، میزان تولید زعفران در این ولایت نسبت به سال گذشته کاهش یافته ‌است.

به گفته‌ی او، در سال گذشته از۶۵۰ هکتار زمین زیر کشت زعفران، حدود سه تن محصول برداشت‌ شده؛ اما در سال روان حدود ۸۵۰ هکتار زیر کشت زغفران است، ولی میزان محصولات تغییر نکرده است. او افزود که محصول جمع‌آوری شده امسال به حدود سه تن می‌رسد که انتظار می‌رفت این مقدار به ۴ الی ۴.۵ تن برسد.

زعفران در شماری از از ولایت‌های کشور، به‌ویژه در هرات کشت می‌شود. در سال‌های گذشته به دلیل درآمد خوب دهقانان از فروش محصولات زعفران، زمین‌های بیش‌تر زیر کشت این محصول نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته است. به نقل از بی‌بی‌سی، قیمت یک کیلو زعفران در هرات هشتاد تا نود هزار افغانی ( معادل ۱۸۰۰ دالر) است.

در بازارهای بین‌المللی زعفران هرات هر کیلو به دو هزار دالر به فروش می‌رسد. این در حالی است که صنعت بسته‌بندی محصولات زعفران هنوز در کشور رضایت‌بخش نیست و این یکی از عوامل کاهش قیمت این گیاه عنوان می‌شود. تاجران می‌گویند که برای افزایش قیمت زعفران باید صنعت بسته‌بندی این گیاه در کشور معیاری شود.

در سال‌های گذشته برای کاهش و محو کشت کوکنار در کشور تلاش شده است که کشت زعفران افزایش داده شود. زعفران گیاهی قیمتی است که از آن برای تولید داروهای گیاهی برای ضد‌افسردگی و پخت‌و‌پز، به‌ویژه تولید رنگ، استفاده می‌شود.