Photo: via UN

گوترش در نشست قاهره: نارضایتی مردم فلسطین مشروع است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در «نشست قاهره برای صلح» گفته است که نارضایتی مردم فلسطین مشروع و طولانی‌مدت است.

آقای گوترش امروز (شنبه، ۲۹ میزان) در این نشست با اشاره به جنگ جاری بین حماس و اسرائیل گفته است: «ما نمی‌توانیم و نباید زمینه‌های وسیع‌تر این رویدادهای غم‌انگیز را نادیده بگیریم: درگیری طولانی‌مدت و ۵۶ سال اشغال بدون پایان.»

او افزوده است: «اما هیچ چیز نمی‌تواند حمله‌ی مذموم حماس را که غیرنظامیان اسرائیلی را به وحشت انداخت، توجیه کند و این حملات شنیع هرگز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد بر رعایت حقوق ‌بشردوستانه‌ی بین‌المللی، از جمله کنوانسیون جنیوا تأکید کرده است.

آقای گوترش گفته است که رعایت حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی شامل محافظت از غیرنظامیان و عدم حمله به شفاخانه‌ها، مکاتب و اماکن مربوط به سازمان ملل است که در حال حاضر به نیم‌میلیون نفر پناه داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که او در کوتاه‌مدت خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه‌ی بدون محدودیت و پایدار به غیرنظامیان محاصره‌شده در غزه، آزادی فوری و بدون قیدوشرط همه‌ی گروگان‌ها و تلاش برای جلوگیری از خشونت است.

آقای گوترش تأکید کرده است که «به این منظور از هم‌اکنون درخواست آتش‌بس بشردوستانه را دارم».

او اما بر «راه‌حل دو دولتی» برای پایان خون‌ریزی‌ و صلح و ثبات واقعی بین گروه‌های اسرائیلی و فلسطینی نیز تأکید کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: «اسرائیلی‌ها باید ببینند که نیازهای مشروع آنان برای امنیت تحقق یافته است و فلسطینی‌ها باید آرزوهای مشروع خود برای یک کشور مستقل را مطابق با قطع‌نامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های قبلی محقق کنند. زمان عمل فرا رسیده است.»

نشست یک‌روزه تحت نام «نشست صلح قاهره» به میزبانی عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر برای بحث در مورد پایان‌دادن به جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه برگزار شده است.

به گزارش رویترز، این نشست با حضور نمایندگان کشورهای اردن، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، ترکیه، عراق، ایتالیا، اسپانیا، یونان، قبرس، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، جاپان، بریتانیا، ناروی، روسیه، مقام‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شده است.

عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر در آغاز این نشست از نمایندگان کشورها خواست که برای پایان‌دادن به فاجعه‌‌ی انسانی در نوار غزه و احیای مسیر صلح بین اسرائیل و فلسطین به توافق برسند.

جنگ بین اسرائیل و حماس امروز وارد سومین هفته شده و بیش از چهار هزار نفر از دو طرف کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید بر اثر حملات اسرائیل بر نوار غزه تا اکنون حدود یک‌ونیم میلیون نفر از این منطقه آواره شده‌اند.