اشرف غنی: زمان خروج نهایی نیروهای امریکایی نیاز به بررسی دارد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که تاریخ تعیین‌شده برای خروج کامل نیروهای امریکایی در پایان سال 2014 از افغانستان ممکن نیاز به بررسی مجدد داشته باشد. او در برنامه‌ی «60 دقیقه»‌ی شبکه‌ی امریکایی سی‌بی‌اس که شب یک‌شنبه پخش شده، گفته است که تجدید نظر در این زمنیه عمل‌گرایانه خواهد بود.

اشرف غنی می‌گوید که آمادگی‌ها برای بررسی مجدد مهلت تعیین شده مبنی بر خروج کامل نیروهای امریکایی باید وجود داشته باشد: «اگر هر‌دو طرف، یا در این مورد چند طرف با منافع مشترک بیش‌ترین تلاش را برای رسیدن به اهداف‌شان کرده‌اند و پیشرفت واقعی به‌دست آمده است، باید تمایل به بررسی مجدد ضرب‌الاجل وجود داشته باشد».

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در این رابطه با باراک اوباما، رییس جمهور امریکا ملاقات کرده، گفته است که رییس جمهور امریکا او را می‌شناسد و نیاز نیست «به یک‌دیگر بگوییم». مقام‌های ایالات متحده‌ی امریکا تا حالا در رابطه به این اظهارات رییس جمهور غنی واکنش نشان نداده‌اند.

بر اساس برنامه‌ی باراک اوباما، قرار است تمام نیروهای امریکایی در پایان سال 2016 افغانستان را ترک کنند و پس از این سال، حضور امریکایی‌ها در کشور به سفارت‌خانه‌‌ و نمایندگی‌های سیاسی محدود ‌شود. این در حالی است که همزمان با پایان مأموریت جنگی نیروهای خارجی در کشور، حملات طالبان افزایش یافته‌اند.

از سوی دیگر، اکنون نگرانی‌هایی مطرح می‌شوند که در سال‌های آینده گروه‌ موسوم به داعش در کشور نفوذ نکند. اشرف غنی نیز از این مسئله ابراز نگرانی کرده و گفته است که با تجربه از گذشته‌ها، تهدید تروریستی در حال تغییر بوده است. اما جنرال جان کمپ‌بل، فرمانده‌‌ نیروهای باقی‌مانده‌ی بین‌المللی در کشور می‌گوید، گروه داعش وارد افغانستان نمی‌شود.

او در برنامه‌ی تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است که باور ندارد «دولت اسلامی» مانند آنچه در عراق انجام داد، وارد افغانستان شود. به گفته‌ی کمپ‌بل، نیروهای امنیتی افغانستان از توانایی خوبی برخودار شده‌اند و اجازه‌ی وارد شدن چنین گروه‌ها به این کشور را نمی‌دهند. نیروهای بین‌المللی بعد از این در نقش حمایت و آموزش ‌نیروهای امنیتی کار می‌کنند و مسئولیت رهبری عملیات و تأمین امنیت در کشور به دوش نیروهای امنیتی است.