Photo: Sent to Etilaatroz

بازداشت ۱۱ نفر از بزرگان قومی در مالستان غزنی؛ منبع: طالبان باج‌گیری می‌کنند

منبعی در ولسوالی هزاره‌نشین مالستان غزنی می‌گوید که طالبان ۱۱ نفر از بزرگان قومی و موسفیدان منطقه‌ی شیرداغ این ولسوالی را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

این منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، دلیل بازداشت این افراد را باج‌گیری از سوی طالبان خواند و گفت که اعضای این گروه می‌گویند که باشندگان شیرداغ در سال ۱۳۹۷ در جنگ با طالبان شرکت داشته‌اند و باید نُه میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی «بدون قیدوشرط» پرداخت کنند.

به‌گفته‌ی منبع، افراد بازداشت‌شده شامل حاجی علی‌زاده، کریم رضایی، جواد محسنی، عبدالخالق مبارز، آقای مهریان، نعیم نظری، مدد شفایی، حسین رحیمی و دو نفر از نواسه‌های فردی به اسم «چمن کربلایی» هستند.

منبع گفت که طالبان هفته‌ی گذشته، روز سه‌شنبه (۲ عقرب) این افراد را با خودشان به مرکز ولسوالی مالستان برده و اوایل این هفته به مرکز غزنی انتقال داده‌اند.

منبع در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دلیل بازداشت این افراد گفت: «ولسوال پشتوزبان مالستان توطئه کرده که در جنگ بین هزاره‌ها و طالبان در سال ۱۳۹۷، مهاجران از اروپا و استرالیا برای مردم شیرداغ ۹۲ لک افغانی کمک کرده… این پول کجا است؟ شما یا پول را برای ما بیاورید یا اگر اسلحه خریده‌اید، سلاح‌های خریداری‌شده را برای ما بیاورید.»

منبع افزود که باشندگان شیرداغ می‌گویند که آنان نه پول از خارج دریافت کرده‌اند و نه هم سلاح دارند.

او علاوه کرد: «حقیقت نیز همین است که نه کسی برای استاد رحیمی و این ۱۰ نفر پیسه روان کرده و نه آنان اسلحه دارند. طالبان مثل زورگیری می‌خواهند از آنان باج‌گیری کنند.»

طالبان تا اکنون در این باره چیزی نگفته‌اند، اما این گروه پیش از این هم افراد را در غزنی و برخی از ولایت‌ها به‌خاطر سلاح بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

از جمله، به‌تازگی طالبان در حصه‌ی دوم بهسود میدان‌وردک ۱۰ نفر، به‌شمول سرمعلم و ملازم یک مکتب را بازداشت کرده‌ و از آنان سلاح خواسته‌اند.