Photo: via 1TVNewsAF

استانکزی: پاکستان اخراج مهاجران را متوقف نکند، طالبان عکس‌العمل نشان می‌دهند

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان اخراج مهاجران از پاکستان را سیاست غیرانسانی خوانده و از آن کشور خواسته است که این سیاست را لغو کند، در غیر این‌صورت، کابل مجبور است عکس‌العمل نشان دهد.

او این اظهارات را در گفت‌وگو با تلویزیون «یک» بیان کرده است.

این مقام طالبان می‌گوید: «[پاکستان] فعلا پالیسی غیرانسانی‌ای که در مقابل مهاجران ما اتخاذ کرده، از بین ببرد، وگرنه شاید در مقابل آن امارت اسلامی هم مجبور شود عکس‌العمل نشان دهد.»

استانکزی در پاسخ به این پرسش که عکس‌العمل طالبان چه خواهد بود، گفت که هنوز مشخص نیست، اما کابل تلاش می‎‌کند از راه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو حل‌وفصل کند. او افزوده است که اگر این تلاش‌ها نتیجه نداد، حکومت طالبان تصمیم خود را خواهد گرفت که چه کرده می‌تواند.

این در حالی است که مهلت پاکستان به مهاجران بدون مدرک برای خروج از آن کشور نیمه‌شب گذشته پایان یافته و پولیس پاکستان عملیات بازداشت و اخراج مهاجران را روی دست گرفته است.

به گزارش رسانه «جیونیوز»، پولیس پاکستان امروز (چهارشنبه، ۱۰ عقرب) شماری از مهاجران و پناه‌جویان «غیرقانونی» را از شهرهای کراچی، راولپندی و شماری دیگر از شهرهای آن کشور بازداشت و به «مراکز نگهداری» منتقل کرده است.

مجاهد: کشورها مهاجران را به زور و بدون آمادگی اخراج نکنند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان نیز شب گذشته در واکنش به اقدام پاکستان، از کشورهایی که میزبان مهاجران افغانستان اند تشکر کرده و از این کشورها خواسته است که شهروندان افغانستان را به زور و بدون آمادگی به اخراج مجبور نسازند و از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه‌ی بشری از تحمل کار بگیرند.

او افزوده است که در کشورهایی که شهروندان افغانستان سکونت دارند، آنان به امنیت آن کشورها مشکل ایجاد نکرده‌اند و نه هم در بی‌ثباتی دست دارند.

سخن‌گوی طالبان گفته است: «از کشورهای همسایه می‌خواهیم که با درنظرداشت اصل اخوت اسلامی، با مهاجران افغان برخورد نیک نمایند.»

او در ادامه اشاره کرده است که اموال، پول و ملکیت مهاجران اخراج‌شده، مال شخصی و حق آنان است و هیچ‌کسی حق ندارد اموال مذکور را از آنان بگیرد. پاکستان گفته بود که پس از پایان مهلت، دارایی مهاجرانی که آن کشور را ترک نکنند مصادره می‌شود.

سخن‌گوی طالبان همچنین در بیانیه‌ی خود گفته است که به آن عده از افرادی که به‌خاطر تشویش‌های سیاسی از کشور رفته‌اند، اطمینان می‌دهد که دوباره به وطن عودت کنند و زندگی آرام شان را از سر گیرند.

پس از حاکمیت این گروه بر افغانستان، این کشور با موجی از مهاجرت مواجه شد. از جمله گفته می‌شود که بیش از ۶۰۰ هزار نفر پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان به پاکستان فرار کرده‌اند.