خبرنگاران افغان

مرکز خبرنگاران افغانستان: در بیش از دو دهه‌ی گذشته ۱۲۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند

همزمان با فرارسیدن دوم نوامبر، روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که در بیش از دو دهه‌ی گذشته ۱۲۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به‌شمول ۲۰ زن در کشور کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این مرکز که امروز (چهارشنبه، ۱۰ عقرب) منتشر شده، آمده است که این تعداد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف بر اثر حملات هدفمند و جرایم سازمان‌یافته و یا هم در جریان رویدادهای جنگی کشته شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: «درحالی که خشونت‌ها علیه خبرنگاران در کشور ادامه دارد، به‌دلیل حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، عدالت در مورد بیشتر از ۹۰ درصد این جرایم تأمین نشده است.»

بر اساس معلومات این مرکز، از زمان بازگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی، سه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در کشور جان باخته‌اند که «با توجه به شمار قربانیان در سال‌های قبل، از نظر مصونیت جانی، یک تحول مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید».

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که طالبان در ۶۰ مورد و داعش در ۳۹ مورد جان‌باختن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای متهم هستند.

۲۱ مورد به افراد ناشناس، چهار مورد به افراد با سابقه‌ی خصومت شخصی و یا اعضای خانواده‌ی مقتولین، سه مورد به نیروهای ناتو و یک مورد به پولیس حکومت پیشین نسبت داده شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و اجرای قانون و تأمین عدالت در مورد رویدادهای کشته‌شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کشور شده است.

این مرکز از طالبان خواسته است که «محدودیت‌های شدید» اعمال‌شده علیه رسانه‌های آزاد و خبرنگاران را که زمینه را برای اعمال خشونت علیه خبرنگاران فراهم کرده است، هرچه زودتر لغو کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین از طالبان خواسته است که اجازه بدهند خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و در فضای بدون ترس و خودسانسوری «در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی مستقل و بازتاب صدای مردم عمل کنند».

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای در برابر کار خبرنگاران و رسانه‌های آزاد وضع کرده‌اند. استخباران این گروه بارها خبرنگاران را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.