محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه کشور از گروه طالبان می‌خواهد که از فرصت تاریخی برای برقراری آتش‌‎بس و ختم جنگ استفاده کنند تا تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی در سطح منطقه فراهم شود.

اتمر: طالبان اخراج مهاجران از پاکستان را به فرصتی برای آشتی و برگشت تمام مهاجران تبدیل کنند

حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین اخراج مهاجران از پاکستان را فاجعه‌ی بشری خوانده و گفته است که طالبان می‌توانند این فاجعه را به فرصتی برای آشتی ملی و برگشت پایدار تمام مهاجران افغانستان مبدل کنند.

او در بیانیه‌ای گفته است که زمان آن فرارسیده است که رهبران طالبان با توجه به سرنوشت اسفناک مهاجران و «پی‌آمدهای گسترده و عمیق این فاجعه، تصمیم عاقلانه، مسئولانه و وطن‌دوستانه اتخاذ کنند».

اتمر از مخالفان طالبان نیز خواسته است که با این گروه بحث و همکاری کنند.

او گفته است: «خوب می‌دانیم که میان دیدگاه‌های ما و طالبان تفاوت‌های نهایت عمیق و بنیادی وجود دارد، به‌ویژه در زمینه‌ی حقوق و آزادی‌های اساسی مردم اعم از زن و مرد، نظام حکومتی و صلح و ثبات در کشور، اما برای حل این چالش بزرگ ملی باید برای یک بحث و همکاری ملی آماده شویم.»

اتمر افزوده است که حاکمیت طالبان و مخالفان سیاسی آن باید برای بهره‌گیری از تمام امکانات ملی و بین‌المللی برای حفاظت از جان، مال و عزت مهاجران کشور همکاری ملی را به‌میان آورد.

در بیانیه‌ی اتمر آمده است: «حاکمیت طالبان می‌تواند و باید این فاجعه را به فرصتی برای آشتی ملی و برگشت پایدار تمام مهاجران افغان مبدل کند.»

او دولت پاکستان را متهم به سوءاستفاده از مهاجران کرده و گفته است تا «زمانی‌ که مهاجرت ما ادامه داشته باشد آسیب‌پذیری مهاجران و کشور ما در کل به سیاست‌های ضد افغانی پاکستان ادامه خواهد یافت».

اتمر اضافه کرده است: «استفاده‌ی ابزاری از مهاجران مظلوم و مجبور افغانستان در سیاست‌های آزمندانه و جنگ‌های نیابتی حتا علیه کشور خودمان یک تاریخ شرم‌آور و نابخشودنی دارد. وقت آن رسیده که به این ستم تاریخی پایان دهیم.»

او در ادامه گفته است که حاکمیت طالبان مسئولیت تاریخی را بر عهده دارد و می‌تواند زمینه‌ی بازگشت با عزت و پایدار تمام مهاجران کشور را که به‌دلیل ناامنی، پی‌گرد سیاسی و فقر مجبور به ترک میهن‌ شده‌اند فراهم کند.

به‌گفته‌ی او، در کوتاه‌مدت این موضوع وابسته به توقف فوری سیاست‌های آزار و اذیت، توقیف، شکنجه و قتل افراد مرتبط با دولت پیشین، فعالان سیاسی و حقوق بشر، و همچنین متوقف‌کردن محدودیت‌ها بر حقوق اساسی مردم، به‌ویژه زنان است. ولی در میان‌مدت، ایجاد یک نظام مشروع بر اساس اراده‌ی مردم و مشارکت و مصالحه‌ی ملی از طریق توافق بین‌الافغانی می‌باشد.

وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین علاوه کرده است که جامعه‌ی سیاسی و مدنی کشور حاضر اند تا در راستای حصول اهداف کوتاه و میان‌مدت فوق، داخل گفت‌وگو و همکاری ملی با حاکمیت طالبان شود.

به‌باور او، پیام کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی در دو سال گذشته هم استقرار نظام مشروع و همه‌شمول، رعایت حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و مبدل‌نشدن افغانستان به پایگاه تروریسم بوده است.

اتمر اما گفته است: «پرسش اساسی این است که آیا رهبران طالبان حاضر اند تا سرنوشت مردم و منافع ملی را مقدم بر هر ملاحظه‌ی دیگری قرار دهند و کشور را از این فاجعه‌ی تاریخی و مصیبت‌های دیگر نجات بدهند؟»

پاکستان به مهاجران و پناه‌جویان «غیرقانونی» تا اول نوامبر مهلت داده بود که این کشور را ترک کنند، در غیر آن‌صورت بازداشت و به‌صورت اجباری اخراج می‌شوند.

طبق گزارش‌ها، این روزها بازگشت اجباری، بازداشت و اخراج مهاجران از پاکستان جریان دارد. به‌گفته‌ی طالبان، روزانه هزاران نفر از گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد افغانستان می‌شوند.

مقام‌های طالبان درباره‌ی این تصمیم پاکستان واکنش‌های متفاوت داشته‌اند.

از جمله حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان در پیامی خطاب به مقام‌های پاکستانی گفته که اگر با حکومت این گروه مشکل دارند، «مهاجران چه جرمی انجام داده‌اند که بر آنان بی‌عزتی روا می‌دارند».

یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در واکنش به اخراج مهاجران افغانستان توسط پاکستان در پیام هشدارآمیز گفته است که این کشور باید عواقب کاری که انجام می‌دهد، بسنجد.