طالبان: پاکستان به ساکنان دو طرف مرز اجازه دهد تا مانند گذشته آزادانه رفت‌وآمد کنند

وزارت خارجه‌ی طالبان از پاکستان خواسته است که به ساکنان مناطق مرزی، از جمله اسپین‌بولدک و چمن اجازه دهد که مانند گذشته بدون پاسپورت و ویزا، آزادانه رفت‌وآمد کنند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (سه‌شنبه، ۱۶ عقرب) در ایکس نوشته است که مردم اسپین‌بولدک – چمن و در کُل، «خطِ بین افغانستان و پاکستان» با یکدیگر پیوندهای دینی، قومی، زبانی، خویشاوندی و تجاری فراوانی دارند.

به‌گفته‌ی او، ساکنان این مناطق باوجود برخی «اجبارهای تاریخیِ» حکومت‌ها در طول تاریخ، از برخی حقوق ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند.

بلخی الزامی‌شدن داشتن پاسپورت و ویزا برای ساکنان چمن و بولدک هنگام رفت‌وآمد را خلاف حقایق تاریخی و واقعیت‌های عینی خوانده و گفته است که تصمیم پاکستان، مانند اخراج اجباری مهاجران، یک‌جانبه و برخلاف واقعیت‌های عینی است.

او نوشته است که این تصمیم می‌تواند مشکلات زیادی برای زندگی مردم دو طرف اسپین‌بولدک و چمن ایجاد کند و به همین دلیل هزاران نفر از مردم منطقه صدای خود را علیه این تصمیم بلند کرده‌اند و جلسات اعتراضی همچنان ادامه دارد.

این سخن‌گوی طالبان اضافه کرده است: «این‌که مردم این ‌منطقه از جنگ در منطقه به اندازه‌ی کافی رنج برده‌اند و فرصت‌های زیاد از آن‌ها سلب شده است؛ اکنون که در افغانستان امنیت و ثبات تأمین و تحرک اقتصادی ایجاد شده است، موضع و درخواست امارت اسلامی این است که به این مردم اجازه داده شود تا مانند گذشته آزادانه رفت‌وآمد کنند و نقشی مثبت در تحرک اقتصادی دو کشور ایفا کنند.»

پاکستان با اعلام ضرب‌الاجل برای خروج شهروندان خارجی بدون مدرک اقامتی، از جمله مهاجران اهل افغانستان اعلام کرد که شهروندان افغانستان از این پس باید با پاسپورت و ویزا وارد پاکستان شوند.

به تازگی اداره‌ی تحقیقات فدرال پاکستان (اف‌آی‌ای) برای جلوگیری از ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان، در نقطه‌ی صفری گذرگاه تورخم سیستم تأیید ویزا ایجاد کرده است.

در گذشته ساکنان برخی مناطق، از جمله ولایت‌های جنوبی قندهار و هلمند می‌توانستند با شناس‌نامه وارد پاکستان شوند.

با توجه به تصمیم اخیر پاکستان، شهروندان افغانستان باید برای سفر به پاکستان پاسپورت و ویزای معتبر داشته باشند.

پاکستان به بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر و پناه‌جوی بدون مدارک تا اول نوامبر مهلت داده بود که آن کشور را ترک کنند، در غیر این‌صورت اخراج می‌شوند.

پس از پایان این مهلت، پولیس آن کشور روند بازداشت و اخراج مهاجران و پناه‌جویان را آغاز کرده است.

کمیسیون رسیدگی به مشکلات مهاجران طالبان دیروز اعلام کرده بود که از ۱۷ ماه سپتامبر سال جاری میلادی به این طرف، ۳۵ هزار خانواده شامل ۲۰۰ هزار نفر تنها از طریق مرز تورخم از پاکستان به کشور بازگشته‌اند.