REUTERS/Lintao Zhang/Pool//File Photo

جو بایدن و شی جین پینگ در حاشیه‌ی مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه دیدار می‌کنند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در تلاش برای آوردن ثبات در روابط پرتنش د‌و کشور، هفته‌ی آینده در حاشیه‌ی نشست مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که در مورد دیدار رییس‌جمهور دو کشور توافق صورت گرفته است.

با وجود این، پکن هنوز تأیید نکرده است که شی جین پینگ در این نشست اشتراک و با بایدن دیدار می‌کند.

نشست مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه قرار است از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در شهر سانفرانسیسکوی امریکا برگزار شود. در این نشست رهبران و نمایندگان ۲۱ کشور جهان شرکت می‌کنند.

در صورتی که این دیدار صورت گیرد، دومین دیدار جو‌ بایدن و شی جین پینگ در سه سال گذشته خواهد‌ بود. اولین دیدار آنان حدود یک سال قبل در حاشیه‌ی نشست سران گروه بیست در بالی صورت گرفته بود.

اوریانا اسکایلار، کارشناس امور چین در دانشگاه استنفورد به رویترز گفته است که دیدار جو بایدن و شی جین پینگ هر اتفاق دیگری را که در نشست مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه بیفتد، «تحت شعاع» قرار خواهد داد.

امریکا و چین در سال‌های اخیر روابط پر تنشی داشته‌اند، اما اکنون دو طرف در تلاش هستند تا این روابط را به سمت ثبات سوق دهند.

پیش از دیدار احتمالی رؤسای‌جمهور دو کشور، چندین دیدار میان دیپلمات‌ها و اعضای کابینه‌ی دو‌ کشور در این اواخر صورت گرفته است.