Photo: via CSIS on Flickr

مک‌کال: دولت بایدن سیاست تعامل با طالبان را به هر قیمتی دنبال می‌کند

مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که دولت بایدن سیاست تعامل با طالبان را به هر قیمتی دنبال می‌کند و نتواسته این گروه را به‌خاطر «جنایاتش» پاسخ‌گو کند.

او این سخنان را دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ عقرب) در جلسه‌ی استماعی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا درباره‌ی بررسی سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان مطرح کرده است.

مک‌کال می‌گوید که دولت بایدن برنامه‌ای جهت صلح پایدار و حمایت از مردم افغانستان ندارد.

او می‌افزاید طالبان که اکنون افغانستان را کنترل می‌کنند، «با احکام دینی مردم افغانستان را سرکوب می‌کنند، از زنان سوءاستفاده می‌کنند و کمک‌های بشردوستانه را از افغان‌های گرسنه می‌دزدند».

مک‌کال طالبان را شریک گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستانی خوانده و می‌گوید ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده که در کابل کشته شد، توسط شبکه حقانی حفاظت می‌شد.

این سیاست‌مدار امریکایی اشاره کرده است که طالبان چندین امریکایی را به گروگان گرفته و این به‌گفته‌ی او، غیرقابل قبول است.

او همچنین در جلسه‌ی دیروز با اشاره به محدودیت‌های طالبان بر آموزش دختران گفته است که افغانستان در حال حاضر تنها کشوری است که دختران به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

او افزوده است که وضعیت بشری نیز در افغانستان وخیم است و این وضعیت با زمین‌لرزه‌های اخیر بدتر شده است.

رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که آن کشور هنوز بزرگ‌ترین اهداکننده‌ی کمک به افغانستان است و پس از خروج از این کشور ۲.۵ میلیارد دالر کمک ارائه کرده است. او اشاره کرده است که طالبان از این کمک‌ها برای منافع خود استفاده می‌کنند.

مک‌کال می‌گوید: «چیزی که من را آزار می‌دهد این است که دولت بایدن سیاست تعامل را به هر قیمتی دنبال می‌کند و نتوانسته طالبان را به‌خاطر جنایات‌شان پاسخ‌گو کند.»

او می‌افزاید که سیاست‌های دولت بایدن، طالبان را به‌عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت می‌شناسد.

به‌گفته‌ی او، با این سیاست‌ها محدودیت‌ طالبان بر زنان در افغانستان بیشتر شده و این گروه به حمایت از گروه‌های تروریستی و گروگان‌گیر شهروندان امریکایی ادامه داده است.

کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در جلسه‌ی دیروز خود گزارش بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) از نظارت از کمک‌های امریکا به افغانستان پس از حاکمیت طالبان را شنیده است.

جان سپکو، سربازرس سیگار گفته است که بررسی این اداره نشان می‌دهد که طالبان مقدار قابل توجهی از کمک‌های ایالات متحده را منحرف می‌کنند یا از آن بهره می‌برند.

به‌گفته‌ی سپکو، سیگار تا به امروز با ۳۹ نفری که در کمک‌رسانی نقش داشته‌اند، از جمله مقام‌های سازمان ملل متحد و شرکای محلی و بین‌المللی امریکا مصاحبه کرده است. او اضافه کرده است که از این میان، تقریبا همگی تجارب دست اول در مورد انحراف یا مداخله‌ی طالبان در کمک‌های ایالات متحده را بازگو کرده‌اند.

سربازرس سیگار اضافه کرده است که یک سروی از سازمان‌های غیردولتی افغانستان در هفت ولایت نیز طیفی از مداخله در کمک‌های ایالات متحده، از جمله اخاذی را نشان داده است.

سپکو گفته است که در یک پرسش‌نامه‌ی جداگانه از سازمان‌های غیردولتی افغانستان، ۳۷ نفر از ۵۸ پاسخ‌دهنده گزارش دادند که در مجموع ۱۰.۱ میلیون دالر از کمک‌های امریکا بین آگست ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ به‌عنوان مالیات و تعرفه به دولت طالبان پرداخت شده است.

او اضافه کرده است که سیگار روی هم رفته دریافته است که مقام‌های طالبان متواتر نهادهای همکار ایالات متحده را برای استخدام متحدان خود تحت فشار قرار می‌دهند یا اصرار می‌کنند که شرکای ایالات متحده با شرکت‌های وابسته به طالبان قرارداد ببندند.