Photo: The White House

دیدار بایدن و شی؛ تایوان، روابط نظامی، ایران و هوش مصنوعی موضوعات محوری بحث بوده‌اند

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در دیدار چهارساعته‌ی‌شان‌، در مورد موضوعاتی چون ارتقای سطح روابط نظامی دو کشور، تایوان، ایران و هوش مصنوعی بحث کرده‌اند.

به گزارش رویترز، جو بایدن دیروز (چهارشنبه، ۲۴ عقرب) پیش از اجلاس سالانه‌ی مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در جنوب سانفرانسیسکو از رییس‌جمهور چین استقبال کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد امریکایی نوشته است که رؤسای‌جمهور دو کشور در مورد تایوان گفت‌وگوی اساسی داشته‌اند.

این مقام امریکایی گفته است که رییس‌جمهور چین تایوان را «بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین» مسأله‌ی پیش روی دو ابرقدرت جهان دانسته است، اما تأکید کرده که برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه تایوان ندارد، مگر این‌که شرایطی پیش بیاید که منجر به اقدام نظامی شود.

رویترز به نقل از این مقام امریکایی نوشته است که بایدن بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه‌ی تایوان تأکید کرده و همچنین از رییس‌جمهور چین خواسته است تا به روند انتخابات تایوان احترام بگذارد.

بر اساس گزارش رویترز، رییس‌جمهور امریکا در این دیدار از شی جین پینگ خواست که دو کشور روابط نظامی خود را از سر گیرند و در این راستا، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا با همتای چینی خود دیدار کند.

رویترز نوشته است که دو طرف در این دیدار بر سر ارتقای سطح روابط شان توافق کرده‌اند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا پس از این دیدار به خبرنگاران گفته است: «من و او توافق کردیم که هر یک از ما می‌توانیم مستقیما تماس تلفنی دریافت کنیم و فورا به تماس‌ها پاسخ داده خواهد شد.»

آقای بایدن همچنین پس از این دیدار در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، آن را «سازنده» و «مؤثر» توصیف کرده است.

در این دیدار رؤسای‌جمهور امریکا و چین در مورد ایران و بحران در خاورمیانه نیز بحث کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، بایدن از رییس‌جمهور چین خواسته است که از ایران بخواهد تا از اقداماتی که می‌تواند تحریک‌آمیز تلقی شود، خودداری کند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های چینایی به طرف امریکایی گفته‌اند که با ایران در مورد خطرات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.

رسانه‌های چینی نیز گزارش داده‌اند که دو طرف توافق کردند که باید روابط شان بر اساس احترام و همکاری باشد و دو کشور همکاری در زمینه‌ی تجارت، کشاورزی، تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی را ارتقا دهند.

هوش مصنوعی نیز یکی از موضوعات مورد بحث رهبران چین و امریکا بوده است.

در گزارش رویترز آمده است که دو طرف توافق کرده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی در عملیات نظامی یا هسته‌ای منجر به بروز خطرات واقعی و بی‌ثباتی خواهد شد و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از آن اتخاذ شود.

روابط چین و امریکا پس از آن‌که در ماه فبروری سال جاری بایدن دستور ساقط کردن یک بالن مظنون به جاسوسی چین بر فراز آن کشور را داد، تیره شد.

از آن زمان تا اکنون مقام‌های ارشد دولت بایدن بارها به بجینگ سفر کرده‌اند و در تلاش بازسازی روابط دو کشور بوده‌اند.