Photo: Afghan Witness

افغان وتنس: خشونت آنلاین علیه زنان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی سه برابر شده است

افغان وتنس، پروژه‌ی ناظر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که تحقیقاتش نشان می‌دهد که زنان این کشور در شبکه‌های اجتماعی با موجی از آزار و اذیت آنلاین روبه‌رو هستند.

به‌گفته‌ی این پروژه، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، رسانه‌های اجتماعی بستر مهمی برای زنان افغانستان جهت بیان دیدگاه‌، ایجاد شبکه و راه‌اندازی کارزار تبدیل شده و این پلتفرم‌ها، فعالان و اعضای جامعه‌ی مدنی را قادر می‌سازند تا اهداف را به مخاطبان بین‌المللی برسانند. این در حالی است که اعتراضات خیابانی زنان با سرکوب طالبان مواجه‌اند.

افغان وتنس اما افزوده است که فضاهای دیجیتالی بدون خطر نیستند. به‌گفته‌ی این پروژه، افزایش حمایت آنلاین از زنان با افزایش سوءاستفاده و آزار آنلاین به همراه است که بر مشارکت آنلاین زنان و حتا بدتر، بر زندگی آنان تأثیر می‌گذارد.

افغان وتنس اضافه کرده است که یک تیم تخصصی‌اش بیش از ۷۸ هزار پست نوشته‌شده به زبان فارسی و پشتو را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده که فعالان سیاسی زن افغانستان را از اول جون تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ و در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ هدف قرار داده‌اند.

گفته شده که این تیم همچنین با زنان افغانستان مصاحبه‌هایی انجام داده تا ماهیت سوءاستفاده‌ی آنلاین را بیشتر درک کند.

افغان وتنس افزوده است که یافته‌های تحقیق‌اش نشان می‌دهد که چگونه سوءاستفاده‌ی آنلاین بر مشارکت آنلاین زنان «تأثیر وحشتناک» دارد و زنان را «در سطح شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای» تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به‌گفته‌ی این پروژه، تحقیقات نشان می‌دهد که نفرت آنلاین از این زنان افزایش یافته است.

به نقل از گزارش افغان وتنس، در بازه زمانی ماه جون تا دسامبر ۲۰۲۱ و مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، واژه‌‍‌های نفرت‌انگیز جنسیتی و عبارات سوءاستفاده علیه زنان برجسته‌ی افغانستانی ۲۱۷ درصد افزایش یافته و سه برابر است.

بازرسان دریافتند که بیش از ۶۰ درصد از پست‌ها در سال ۲۰۲۲ حاوی عبارات جنسی است که برای هدف قرار دادن زنان افغانستان استفاده می‌شود.

افغان وتنس گفته است که زنان افغانستان به بازرسانش گفته‌اند که پیام‌های مستقیم، از جمله محتوای مستهجن، عکس‌های غیراخلاقی جنسی و تهدید به تجاوز جنسی و مرگ دریافت می‌کنند.

به‌گفته‌ی این پروژه، بازرسان مشاهده کردند که چگونه زنان به‌طور مکرر مورد هدف روایات فحشا و هرزگی قرار می‌گیرند، و همچنین متهم به «عوامل غرب» یا جعل ادعای پناهندگی در خارج از کشور می‌شوند.

یکی از مصاحبه‌شوندگان گفته است: «سوءاستفاده‌ی آنلاین روایت‌ها و ذهنیت‌های نادرستی را درباره‌ی زنان فعال سیاسی ایجاد می‌کند. اگر شما یک زن فعال هستید و در رسانه‌های اجتماعی حضور دارید، به‌عنوان یک فاحشه دیده می‌شوید.»

افغان وتنس اشاره کرده است که علاوه بر سوءاستفاده‌ی جنسی، تحقیقات نشان داده که زنان فعال سیاسی افغانستان هدف آزار مذهبی، سیاسی و قومی نیز قرار گرفته‌اند.

افغان وتنس اشاره کرده است که خشونت مجازی و حقیقی با یک‌دیگر مرتبط است.

افغان وتنس همچنین افزوده است که تحقیقات نشان داده که سوء‌استفاده‌ی آنلاین بر روابط خانوادگی زنان، از جمله تقویت کنترل اعضای مرد خانواده بر رفتار و لباس زنان تأثیر می‌گذارد.

در گزارش این پروژه آمده است: «این سوء‌استفاده تأثیر مخربی بر سلامت روان زنان دارد. مصاحبه‌شوندگان گفتند که آنان پس از تجربه‌ی آزار آنلاین احساس ترس، اضطراب، استرس و اعتماد به نفس پایینی داشتند و یک زن چنین پیام‌هایی را به‌عنوان “آسیب روانی” توصیف کرد.»

افغان وتنس افزوده است که مشخص کردن علت دقیق افزایش سخنان نفرت‌انگیز جنسیتی علیه زنان افغانستان دشوار است؛ اگرچه احتمالا ترکیبی از عوامل در این بازی وجود دارد.

به‌گفته‌ی این پروژه، طالبان از زمان بازگشت به قدرت، حقوق و آزادی‌های زنان را به‌شدت محدود کرده‌اند و احتمالا به فرهنگ معافیت از مجازات در مورد خشونت جنسیتی -چه آنلاین و چه آفلاین- کمک می‌کنند.

افغان وتنس رسیدگی به خشونت آنلاین علیه زنان را نیاز دانسته و گفته است که بدون تغییر، چنین سوءاستفاده‌هایی به مانع بزرگ‌تری برای مشارکت سیاسی زنان