Photo: Social Media

کرزی: طالبان نباید با زور حذف شوند

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با یک رسانه‌ی خارجی گفته است که جامعه‌ی جهانی نباید به‌دنبال کنارزدن طالبان از قدرت از طریق زور باشد، بلکه از گفت‌وگوی «همه‌جانبه و بین‌الافغانی» برای تغییر سیاست‌های این گروه حمایت کند.

او به رسانه «کیودو نیوز» جاپان که امروز (سه‌شنبه، ۷ قوس) منتشر شده، گفته است که درگیری اوضاع را بدتر از امروز خواهد کرد.

کرزی افزوده است: «ما خواهان فروپاشی رژیم یا انشعاب آن نیستیم. ما به اندازه‌ی کافی [تجربه‌ی] آن را در افغانستان داشته‌ایم. ما خواهان بهبود در سیاست هستیم. ما می‌خواهیم که همه‌ی افغان‌ها برای ساختن آینده گرد هم آیند.»

رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید با حضور همه‌ی گروه‌های قومی هرچه زودتر آغاز شود.

کرزی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است که نسبت به احتمال موافقت طالبان برای تقسیم قدرت با سایر جناح‌ها بدبین نیست، زیرا او معتقد است که افغانستان «به اندازه‌ی کافی بزرگ» است که بتواند همه‌ی گروه‌های خود را جای دهد.

او گفته است: «ما باید ترتیبی بدهیم که به موجب آن هر دو طرف، طالبان و دیگر افغان‌ها، درک کنند که کشور به اندازه‌ی کافی برای همه بزرگ است… منظورم از نظر سیاسی و اقتصادی است.»

«اجازه‌ی آموزش به دختران می‌تواند گامی برای مشروعیت باشد»

کرزی در این گفت‌وگو تأکید کرده است که طالبان باید فورا به دختران اجازه‌ی آموزش دهند و این می‌تواند گامی برای تبدیل شدن طالبان به دولت «مشروع» و «به رسمیت شناخته‌شدن» باشد.

طالبان تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم و کار زنان را منع کرده‌اند. به‌رغم تأکید کشورها و سازمان‌های جهانی، طالبان تا اکنون از تصمیم شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

با این حال کرزی گفته است که اکثریت طالبان با آموزش دختران موافق هستند.

«مذاکرات دوحه برای صلح نبود»

کرزی با نگاهی به روند ۲۰ ساله‌ی بازسازی و دموکراسی‌سازی به رهبری ایالات متحده و متحدانش در افغانستان گفته است که از ۲۰۰۱ تا بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱، دست‌آوردها و اشتباهات زیادی از سوی جامعه‌ی جهانی و افغان‌ها انجام شده است.

او درباره‌ی شکست دموکراسی در افغانستان گفته است که مردم عادی این کشور دموکراسی را پذیرفتند، اما این یک سوءمدیریت از سوی دولت وقت و جامعه‌ی جهانی بود که به‌گفته‌ی او، منجر به فروپاشی دموکراسی شد.

رییس‌جمهور پیشین همچنین توافق دوحه بین ایالات متحده و طالبان را بزرگ‌ترین دلیل فروپاشی دولت قبلی عنوان کرده است.

کرزی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند که ایالات متحده به طالبان چراغ سبز نشان داده است تا کشور را با زور تصرف کنند -کاری که این گروه در آگست ۲۰۲۱ انجام دادند- پاسخ داد: «این اتفاق افتاد.»

وی از پرداختن به جزئیات خودداری کرده اما گفته است: «تصور این است که روند دوحه برای صلح نبوده است. مردم افغانستان اکنون به این باور دارند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *