Photo: US Department of State via Facebook

شهروندان افغانستان مقیم امریکا می‌توانند برای اعضای خانواده‌ی‌شان درخواست مهاجرت به امریکا بدهند

وزارت خارجه‌ی امریکا با نشر اعلامیه‌‌ای در وب‌سایت خود گفته است که دارندگان «گرین‌کارت»، ویزای ویژه‌ی مهاجرت (اس‌آی‌وی) و اقامت موقت می‌توانند برای الحاق اعضای خانواده‌ی‌شان درخواست بدهند.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است: «اگر تبعه‌ی ایالات متحده هستید، همسر، فرزندان و والدین شما ممکن واجد شرایط مهاجرت فوری به امریکا باشند. اتباع ایالات متحده همچنین می‌توانند برای خواهر، برادر و فرزندان بالغ مجرد خود درخواست بدهند و آنان ممکن پس از دریافت ویزه مهاجرت نمایند.»

این وزارت گفته است که شهروندان افغانستان می‌توانند درخواست خود را برای پیوستن اعضای خانواده‌ی‌شان، با پر کردن یک فرم اداره‌ی خدمات شهروندی و مهاجرت آن کشور آغاز کنند.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این اداره درخواست‌ها را به اسرع وقت بررسی می‌کند و اگر درخواست تأیید شود، مرکز ملی ویزای آن کشور با اعضای خانواده‌ی افغانستانی‌های مقیم آن کشور، تماس می‌گیرند تا برای ویزای مهاجرتی خود درخواست بدهند.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است، کسانی که دارای اقامت دائم قانونی امریکا از طریق برنامه‌ی «گرین‌کارت» هستند، می‌توانند برای همسر، فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال و پسران و دختران بالغ مجرد خود، درخواست مهاجرت به امریکا بدهند.

این وزارت افزوده است افرادی که دارای اقامت دائم امریکا از طریق ویزای ویژه‌ی مهاجرت (اس‌آی‌وی)، اقامت موقت و یا مهاجر و پناهنده هستند، می‌توانند برای همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود، درخواست مهاجرت به امریکا بدهند.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که اعضای خانواده‌های این افراد در صورت پذیرفته‌شدن، باید دارای پاسپورت معتبر باشند و برای تکمیل روند مهاجرت به یک کشور دیگر سفر کنند.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است: «اگر دولت ایالات متحده به اعضای خانواده‌ی شما کمک کند تا افغانستان را ترک کنند، آنان تنها پس از تأیید مقام‌های اداره‌ی مهاجرت ایالات متحده قادر به ورود به امریکا خواهند بود.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند کشور که با نیروها و نهادهای امریکایی در بیست سال گذشته همکاری کرده بودند، به آن کشور تخلیه شدند.

خانواده‌های شمار زیادی از این افراد در جریان برنامه‌ی تخلیه، واجد شرایط انتقال به امریکا دانسته نشدند و تاهنوز در افغانستان به‌سر می‌برند.