Hadi Sadeqi

قربانیان تروریسم از نیجریه تا پاریس!

گروه تروریستی بوکو حرام شهر “باگا” در شمال شرقی نایجیریه را تماما به آتش کشاند و بیش از دو هزار تن اغلب کودکان، زنان و سالمندان را کشت. رسانه ها دو روز بعد از وقوع این تراژدی از آن گزارش دادند و هنوز هم هیچ کسی از عمق فاجعه در این منطقه چیزی نمی داند. شهر “باگا” کامل سوخت و هیچ عکس یا ویدیویی از این جنایت ثبت نشد، اجساد کشته شده ها بدون شمارش به شکل دست جمعی زیر خاک شدند و زخمی هایی که نیمه جان به کوه و دشت خود را رسانده بودند، تاکنون همه مرده اند. کسی نمی داند آوارگان این شهر به کجا رسیدند و بر زنده مانده های این شهر سوخته چه گذشت. این تراژدی در سکوت مطلق گذشت. دریغ از یک جرعه ابراز همدردی، نوع دوستی و غم شریکی. نه خبرنگاری در مورد این تراژدی گزارشی نوشت و نه رهبری، نهادی ابراز تاثر و تاسف کرد.
اما حمله و گروگان گیری دو تروریست در پاریس و مرگ هفده تن، تمام اروپا را به حرکت در آورد. امروز رهبران بیش از چهل کشور جهان از آسیا، اروپا و امریکا به پاریس گردهم می ایند تا یاد هفده قربانی حمله تروریستی را گرامی بدارند. مرگ کاریکاتوریست های “مجله شارلی ابدو” و دیگر قربانیان این جنایت غمناک است؛ اما در مقایسه با مرگ دو هزار انسان بی گناه در نیجیریه، خیلی اندک است. دنیای ما چقدر دو رنگی است! کاش در این گردهم آیی یادی از قربانیان مظلوم شهر “باگا” هم شود.
این دو تراژدی از یک جنس اند فقط قربانیان آن از دو نژاد و دو کشور هستند. هردو قربانی تروریست هستند و ریشه عاملان هردو به القاعده و افراط گرایی اسلامی می رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *