Photo: nataliejon_es

پایان «کوپ ۲۸»؛ کشورها به توافق تاریخی در مورد گذار از سوخت‌های فسیلی دست یافتند

حدود ۲۰۰ کشور جهان در پایان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۸» که در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شده بود، به یک توافق تاریخی در مورد ضرورت گذار از سوخت‌های فسیلی دست یافتند.

به گزارش گاردین، سلطان الجابر، رییس نشست «کوپ ۲۸» صبح امروز (چهارشنبه، ۲۲ قوس) پس از دستیابی به این توافق، پایان این نشست را اعلام کرد.

این توافق که پس از سه‌دهه از آغاز نشست‌های اقلیمی سازمان ملل متحد بدست آمده، از کشورها می‌خواهد که از اتکا به سوخت‌های فسیلی دور شوند.

این توافق شامل تعهد صریح به کاهش تدریجی و یا حذف سوخت‌های فسیلی نمی‌شود. شماری از کشورهای صادرکننده‌ی نفت، از جمله عربستان سعودی مخالف کاهش تدریجی و به صفر رساندن استفاده از سوخت‌های فسیلی بودند.

در این توافق همچنین از کشورها خواسته شده است که برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی «به شیوه‌ای عادلانه، منظم و منصفانه، کمک کنند و اقدامات را در این دهه‌ی حساس تسریع کنند تا در همراهی با علم تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از توافق در ایکس نوشت: «چه بخواهید چه نخواهید، حذف تدریجی سوخت فسیلی اجتناب‌ناپذیر است. امیدواریم خیلی دیر نشود.»

به گزارش گاردین، در این توافق آمده است که کشورها «نیاز به کاهش شدید، سریع و پایدار در انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای مسیرهای ۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد» را به رسمیت شناخته و خواستار سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی برای تسریع تلاش‌ها «به سمت کاهش تدریجی استفاده از انرژی زغال‌سنگ» تا سال ۲۰۳۰ شدند.

همچنین این توافق خواستار تهیه‌ی فهرستی از «فناوری‌های با انتشار صفر و کم»، از جمله «انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های هسته‌ای، کاهش و حذف مانند جذب کربن و استفاده و ذخیره‌سازی، به‌ویژه در بخش‌هایی که کاهش آلاینده‌ها در آن سخت است، و تولید هیدروژن کم کربن» شد.

با این حال، از نظر طرفداران عدالت اقلیمی، متن این توافق با آنچه برای گذار عادلانه از سوخت فسیلی لازم است فاصله‌ای زیادی دارد.

این توافق نتوانست برای جمع‌آوری صدها میلیارد بودجه‌ی مورد نیاز کشورهای در حال توسعه برای کمک به دور شدن از زغال‌سنگ، نفت و گاز راه مناسبی بیابد.

نشست «کوپ ۲۸» به تاریخ ۳۰ نوامبر آغاز شده بود و قرار بود دیروز (۱۲ دسامبر) به پایان برسد، اما به‌دلیل حل نشدن اختلافات بین کشورها در مورد سوخت‌های فسیلی، برای یک روز دیگر تمدید شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *