Photo: NSIA

اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران: سنجش کیفیت نفت توسط طالبان با هیچ استانداردی هم‌خوانی ندارد

احمد معروف‌خانی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی ایران مستردشدن برخی محموله‌های نفت آن کشور از سوی طالبان را «بهانه‌تراشی» خوانده و گفته است که هیچ مکانیسم استانداردی در گذرگاه‌های افغانستان حاکم نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در یک نشست خبری گفته است که هر چند وقت یک بار، اخباری از افغانستان پخش می‌شود که تانکرهای حاوی نفت صادراتی ایران بازگشت داده شده‌اند که این اخبار به‌گفته‌ی او، «ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است».

وی افزوده است: «به هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیسم استانداردی در مرزهای افغانستان حاکم نیست.»

معروف‌خانی تصریح کرده است طالبان مکانیسم‌هایی را که در مرز افغانستان تعبیه کرده‌اند، با هیچ معیار و استاندارد مشخصی هم‌خوانی ندارد.

او گفته است: «بر اساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ها را برگشت می‌زنند؛ این در حالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه‌ی اضافه در مرز شود و با آنان تعامل کند، اجازه‌ی عبور داده خواهد شد.»

وی در ادامه‌ برگشت‌دادن محموله‌های نفت ایران را بهانه‌تراشی خوانده و گفته است حتا گاهی مقادیری از فرآورده‌های نفتی‌ای که به بخش «سمّی تقسیم‌بندی و به برخی واحدهای پتروشیمی ارسال می‌شوند»، وارد افغانستان می‌شود که به‌گفته‌ی او، این یکی از شواهد «بهانه‌تراشی» طالبان است.

اداره‌ی ملی استندرد افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، هرازگاهی از مستردکردن آنچه تانکرهای تیل بی‌کیفیت می‌خواند، خبر می‌دهد.

افغانستان از ایران و برخی کشورهای آسیای مرکزی نفت وارد می‌کند.