Photo: via The White House on X

بایدن: نتانیاهو باید تغییر کند، اسرائیل حمایت جهانی را از دست می‌دهد

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در اظهارات بی‌پیشینه، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرده و گفته است که او باید تغییر کند.

به گزارش رویترز، آقای بایدن دیروز (سه‌شنبه، ۲۱ قوس) با شدیدترین لحن مدیریت جنگ غزه توسط بنیامین نتانیاهو را زیر سؤال برده است.

رییس‌جمهور امریکا گفته است که اسرائیل به‌دلیل بمب‌باران «ناسنجیده»ی غزه، در حال از دست دادن حمایت جهانی است.

بر اساس گزارش رویترز، آقای بایدن گفته است: «امنیت اسرائیل می‌تواند متکی به ایالات متحده باشد، اما در حال حاضر چیزی بیشتر از ایالات متحده را دارد. اتحادیه اروپا را دارد، اروپا را دارد، بیشتر جهان را دارد… اما آن‌ها با بمب‌باران‌های ناسنجیده در حال از دست دادن این حمایت هستند.»

او به یک گفت‌وگوی خصوصی خود با رهبران اسرائیل اشاره کرده که در آن مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند: «شما (امریکا) آلمان را بمب‌باران کردید، بمب اتم انداختید، غیرنظامیان زیادی کشته شدند.»

رییس‌جمهور امریکا افزوده است که او پاسخ داده است: «بله، به‌ همین دلیل است که تمام این سازمان‌ها [سازمان‌های بین‌المللی] پس از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شدند تا مراقب باشند که دیگر تکرار نشود.»

این اظهارات در حالی ایراد شده است که امریکا از آغاز جنگ جاری در غزه در هفتم اکتوبر، از اسرائیل حمایت گسترده‌ی سیاسی، نظامی و تسلیحاتی کرده است.

تلفات گسترده و بحران انسانی در غزه پس از حمله‌ی تلافی‌جویانه‌ی اسرائیل در پاسخ به حملات حماس، با انتقادات گسترده‌ی جهانی مواجه شده است.

نهادهای بین‌المللی و شماری از کشورها همچنین امریکا را به‌دلیل حمایت از اسرائیل و وتوی قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در غزه، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

رویترز به نقل از مقام‌های صحی غزه نوشته است که بر اثر حملات اسرائیل در این منطقه تا اکنون بیش از ۱۸ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۵۰ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطع‌نامه در مورد آتش‌بس بدون قیدوشرط در غزه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اواخر روز گذشته قطع‌نامه‌‌ای را در این مورد تصویب کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است.

این قطع‌نامه بر خلاف قطع‌نامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، الزام‌آور نیست.