وخامت بحران‌ها در کشورهای دیگر بحران افغانستان را به حاشیه راند

بر اساس رتبه‌بندی سازمان بین‌المللی نجات از کشورهای درگیر بحران بشری در سال ۲۰۲۳، افغانستان از رتبه‌ی سوم در فهرست ۱۰ کشور با شدیدترین بحران، به کشورهای رتبه‌بندی‌نشده تنزیل کرده است.

دلیل این تغییرات، وخامت رو به سرعت بحران‌ها در کشورهای دیگر گفته شده است.

افغانستان در سال ۲۰۲۳ در جایگاه سوم فهرست ۱۰ کشور با شدیدترین بحران قرار داشت.

اما در رتبه‌بندی تازه‌ی کمیته بین‌المللی نجات، سودان در جایگاه نخست، فلسطین در رتبه‌ی دوم و در جایگاه سوم به‌جای افغانستان، سودان جنوبی قرار گرفته است.

کمیته بین‌المللی نجات گفته است که برای اولین‌بار، هشت کشور آفریقایی در فهرست ۱۰ کشور درگیر با بحران بشری شدید قرار گرفته‌اند.

به‌گفته‌ی کمیته بین‌المللی نجات، در این قاره درگیری‌ها، کودتاها و فقر با سرعتی نگران‌کننده در حال افزایش است.

کاهش نیازمندان در افغانستان

در گزارش سازمان بین‌المللی نجات آمده است که نیازهای بشردوستانه از ۲۹.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ به ۲۳.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است، اما بیش از نیمی از جمعیت همچنان در نیاز بشردوستانه هستند.

به‌گفته‌‌ی این کمیته، گستردگی بحران بشری در افغانستان ناشی از فروپاشی اقتصادی، زمین‌لرزه و شوک‌های ناشی از تغییرات اقلیمی مانند سیل و اخراج پناهندگان از کشورهای همسایه‌ی این کشور است.

این کمیته اضافه کرده است که فشارهای اقتصادی همچنان محرک اصلی فقر و نیازهای بشردوستانه است.

به‌گفته‌ی این نهاد، بحران اقتصادی افغانستان همچنان باعث ایجاد برخی از بالاترین میزان نیازهای بشردوستانه در سراسر جهان می‌شود.

در گزارش کمیته نجات آمده است که انزوای اقتصادی افغانستان، به‌ویژه تعلیق کمک‌های انکشافی‌، عدم پیشرفت در رفع توقیف وجوه مسدود‌شده‌ی بانک مرکزی مانع رشد اقتصادی می‌شود.

این کمیته همچنین اشاره کرده است که اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۲ اندکی تثبیت شد، اما در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ناچیز بود.

با این حال کمیته بین‌المللی نجات گفته است که نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت افغانستان که در فقر زندگی می‌کنند، همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند.

علاوه بر این، بودجه برای طرح واکنش بشردوستانه‌ی ۲۰۲۳ افغانستان کم‌تر از سال ۲۰۲۲ بود که اقدامات بشردوستانه را تضعیف کرد.