گفت‌وگوی جیک سالیوان با محمد بن سلمان درباره‌ی «تلاش‌های صلح میان اسرائیل و فلسطین»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره‌ی جنگ غزه و تلاش‌ها برای ایجاد صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطین گفت‌وگو کرده است.

به گزارش الجزیره، محمد بن سلمان روز چهارشنبه (۲۲ قوس) میزبان سالیوان بوده است.

در بیانیه‌ی کاخ سفید آمده است: «سالیوان و ولیعهد عربستان در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله تلاش‌های مداوم برای ایجاد شرایط جدید جهت صلح پایدار و باثبات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.»

الجزیره همچنین نوشته است که این دو مقام در مورد پاسخ بشردوستانه در غزه، از جمله چگونگی افزایش جریان کمک‌های حیاتی به منطقه‌ی تحت محاصره بحث کرده‌اند.

پیش از این، مقام‌های امریکایی از مذاکره‌ی سالیوان با سعودی‌ها درباره‌ی تلاش برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ خبر داده بودند.

در ادامه‌ی گزارش الجزیره آمده است که مقام‌های دو کشور همچنین احتمال عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را که با حمله‌ی حماس در هفتم اکتوبر و متعاقب آن حمله‌ی اسرائیل قطع شد، دوباره بررسی کرده‌اند.

قرار است سالیوان امروز به اسرائیل برود، سفری که پس از اظهارات تند بایدن درباره‌ی بمب‌باران غیرنظامیان غزه توسط اسرائیل انجام می‌شود.

بایدن گفته است: «اکثر جهان از آنان [اسرائیلی‌ها] حمایت می‌کنند. اما آنان با بمب‌باران ناسنجیده در حال از دست دادن این حمایت هستند.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده‌ی استراتژیک شورای امنیت امریکا به خبرنگاران گفته است که سالیوان با اسرائیلی‌ها در مورد نیاز به دقت بیشتر در حملات علیه اهداف حماس بحث خواهد کرد.