جان کری: پاکستان تروریزم را به «خوب و بد» تقسیم نکند

اطلاعات روز: جان کری، وزیر ‌خارجه‌‌ی ایالات متحده تأکید کرده است که حکومت پاکستان گروه‌های تروریستی، به‌شمول شبکه‌ی حقانی را هدف قرار دهد و تروریزم را به «خوب و بد» تقسیم نکند. مقام‌های حکومتی دوران حامد کرزی، رییس جمهور پیشین گفته بودند که نظامیان پاکستان در عملیات وزیرستان شمالی، شبکه‌ی حقانی را هدف قرار نمی‌دهند.

این شبکه در سال روان مسئولیت انجام چندین حمله‌ی خونین در کابل و شماری از ولایت‌های کشور را به عهده گرفته است. جان کری دیروز در یک نشست خبری مشترک با سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر این کشور در اسلام‌آباد گفته است که پاکستان نباید تروریستان را به گروه‌های «خوب و بد» تقسیم کند.

او موجودیت شبکه‌ی تروریستی حقانی و طالبان را تهدید جدی برای افغانستان، پاکستان و کشورهای منطقه خوانده و گفته است که حکومت پاکستان باید برای ریشه‌کن کردن لانه‌های تروریزم تلاش کند. مقام‌های حکومتی در جریان سال‌های گذشته همواره گفته‌اند که لانه‌های تروریزم در پاکستان اند و از آن‌جا علیه افغانستان تجهیز و تمویل می‌شوند.

اما وزیر خارجه‌ی امریکا دیروز گفته است که کشورش به همکاری‌های نظامی و امنیتی‌اش با پاکستان، تا زمان نابودی کامل تروریستان ادامه می‌دهد. او در ادامه تأکید کرده است که به‌تازگی «طرح ملی مبارزه با تروریزم» آماده شده است. بر اساس این طرح، تمام تروریستان باید مورد هدف نظامی قرار بگیرند.

کری هم‌چنان در مورد سفر مقام‌های نظامی پاکستان به کابل گفته است که امیدوارم این سفر نتایج خوبی را برای بهبود روابط دو کشور به‌دنبال داشته باشد. پس از حمله‌ی خونین طالبان بر یک مکتب نظامی در پشاور پاکستان، ظاهراً تلاش‌های مقام‌های پاکستان برای مبارزه با تروریزم افزایش یافته است.

پس از این حمله، راحل شریف، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان برای گفت‌و‌گو با مقام‌های حکومتی وارد کابل شد. به‌دنبال آن،‌ هفته‌ی گذشته یک هیأت رهبران احزاب سیاسی پاکستان به کابل آمد و ‌با رییس جمهور و رییس اجرایی در مورد مبارزه با تروریزم گفت‌و‌گو کرد. اشرف غنی در این دیدار خواستار مبارزه‌ی صادقانه‌ی پاکستان با تروریزم شد.