Photo: via Hafiz Zia Ahmad on X

متقی به کاردار سفارت بریتانیا: درهای تعامل به‌روی همه باز است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با رابرت چاترتن دکسن، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان در کابل گفته است که این گروه «روابط خوبی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان دارد و دروازه‌های تعامل به‌روی همه باز است».

متقی افزوده است که این وضعیت باید تقویت شود.

به نقل از حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۸ قوس) از دیدار متقی با کاردار سفارت بریتانیا در ایکس خبر داده است، دکسن شرایط کنونی در افغانستان را فرصت مناسب برای توسعه مسائل اقتصادی، سیاسی و کمک‌های بشردوستانه عنوان کرده و گفته است که بریتانیا خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات است و خشونت برای رسیدن به اهداف سیاسی را به‌شدت رد می‌کند.

متقی هم بر توسعه روابط طالبان و بریتانیا و به‌ویژه افزایش سطح مبادلات تجاری تأکید کرده است و به موقف وزارت خارجه‌ی این گروه در خصوص خدمات قنسولی در بریتانیا اشاره نموده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان چندی پیش خدمات قنسولی سفارت افغانستان در لندن را که از سوی دیپلمات‌های حکومت پیشین مدیریت می‌شود، فاقد اعتبار اعلام کرده بود. اما این سفارت‌خانه در واکنش گفته بود که خدمات قنسولی‌اش «کمافی‌السابق» ادامه دارد.

به‌گفته‌ی ضیا احمد، کاردار سفارت بریتانیا در دیدار با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان به آخرین گزارش نماینده‌ی ویژه سازمان ملل درباره‌ی افغانستان هم اشاره کرده و آن را متوازن خوانده است.

متقی هم بیشتر موارد این گزارش را مثبت خوانده است، اما بخشی از پیشنهاد آن مبنی بر تعیین نماینده‌ی جدید برای شرایط فعلی افغانستان را مناسب ندانسته است.

به نظر می‌رسد منظور از این گزارش، ارزیابی فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان ملل در امور افغانستان است.

کاردار سفارت بریتانیا با سایر مقام‌های طالبان، از جمله مولوی عبدالکبیر نیز درباره‌ی این گزارش صبحت کرده است.

سینیرلی‌اوغلو در این گزارش و نقشه‌راهی‌ای که به سفارش شورای امنیت سازمان ملل متحد ترتیب کرده، گفته است که طالبان خواستار شناسایی به‌عنوان حکومت افغانستان اند و انجام این کار نیازمند پذیرش تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی و اقدامات حسن نیت برای رعایت آن‌ها از طریق سیاست، قانون‌گذاری و عمل است.

این گزارش سینیرلی‌اوغلو با انتقادهایی عمدتا از سوی مخالفان طالبان روبه‌رو شده است.