تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت کرسی افغانستان در سازمان ملل به تعویق افتاد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم کمیته‌ی اعتباردهی این سازمان برای تعویق تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت کرسی افغانستان را تأیید کرد.

کمیته‌ی اعتباردهی سازمان ملل در گزارش خود گفته است که قبلا دو مکاتبه از افراد مختلف دریافت کرده است که خود را به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل معرفی می‌کردند.

طبق گزارش، اولین نامه به‌تاریخ ۲۵ آگست ۲۰۲۳ از سوی سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویارک بوده و «دومی به‌تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ از سوی وزارت امور خارجه‌ی افغانستان». ظاهرا منظور از «وزارت خارجه‌ی افغانستان»، وزارت خارجه‌ی طالبان است که تا اکنون به‌گونه‌ی رسمی به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت شناخته نشده است. این گروه سهیل شاهین را به‌عنوان نماینده در سازمان ملل معرفی کرده است.

با این حال، رییس کمیته‌ی اعتباردهی سازمان ملل پیشنهاد کرده که بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان میانمار و افغانستان به تعویق انداخته شود و این اعتبارنامه‌ها در آینده بررسی شود.

گفته شده است که این پیشنهاد بدون رأی‌گیری در کمیته‌ی اعتباردهی به تصویب رسیده و مجمع عمومی سازمان ملل نیز دیروز در نشستی آن را تأیید کرده است.

با این تصمیم، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل که از سوی حکومت پیشین این کشور تعیین شده، همچنان به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان در سمت خود باقی می‌ماند.

سال گذشته نیز کمیته‌ی اعتباردهی سازمان ملل تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت کرسی افغانستان و میانمار را به تعویق انداخته بود و نمایندگان حکومت‌های قبلی این کشورها از کشورشان نمایندگی کردند.