Photo: AfgFreedomAFF

«جبهه آزادی»: تحکیم سلطه‌ی طالبان به نفع صلح و ثبات در افغانستان، منطقه و جهان نیست

«جبهه آزادی افغانستان» با استقبال از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، گفته است که «تحکیم سلطه‌ی نامشروع گروه طالبان به نفع صلح و ثبات در افغانستان، منطقه و جهان نیست».

این جبهه امروز (جمعه، ۱ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، نوشته است که «پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد در راستای تعیین نماینده‌ی ویژه در امور صلح افغانستان را یک اقدام مؤثر و بجا می‌داند».

«جبهه آزادی افغانستان» گفته است که انتظار دارد سازمان ملل متحد در این مورد اقدامات عملی انجام دهد.

این جبهه به سازمان ملل متحد گفته است که رفتار طالبان با مردم افغانستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تضاد کامل با مفاد اعلامیه‌ی جهانی حقوق‌بشر، کنوانسیون‌های معتبر حقوق‌‌بشر، به‌ویژه کنوانسیون حقوق مدنی، سیاسی و کنوانسیون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد.

این جبهه گفته است که پس از مطالعه‌ی گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، ذکر نکاتی را در بخش‌های توسعه‌ی سیاسی، امنیت، حقوق‌‌بشر و توسعه‌ی اقتصادی، ضروری دانسته است.

«جبهه آزادی افغانستان» در اعلامیه‌ی خود گفته است که «غصب قدرت سیاسی توسط گروه طالبان و ادامه‌ی سیاست تعامل جهان و سازمان ملل متحد با این گروه جانی، در حقیقت محرک و مشوق تمام گروه‌های تروریستی در سراسر جهان است».

این جبهه افزوده است که گروه‌های همسو‌ و هم‌فکر با طالبان پس از تسلط این گروه بر افغانستان، «به فکر براندازی نظم مبتنی بر قانون اساسی در کشورهای مختلف هستند».

در اعلامیه‌ی این جبهه، حملات تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در آن کشور و حملات گروه «جیش‌العدل» در ایران، به‌عنوان «مثال زنده» این امر توصیف شده است.

«جبهه آزادی افغانستان» همچنین گفته است که نقض گسترده‌ی حقوق‌‌بشر توسط طالبان، زمینه را برای درگیری داخلی در افغانستان مساعد کرده است.

در اعلامیه‌ی این جبهه آمده است که تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که تبعیض قومی، نژادی، جنسیتی و زبانی، عامل اصلی جنگ‌های داخلی است.

این جبهه گفته است: «اعدام‌های فراقضایی، شکنجه، کوچ اجباری، پاکسازی قومی، جنایت علیه بشریت، ناپدیدسازی اجباری، نقض گسترده حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌های مذهبی و قومی بخش مهمی از کارنامه و برنامه‌ی عمل طالبان است.»

«جبهه آزادی افغانستان» گفته است که تا زمان «اعاده‌ی نظمی مبتنی بر اراده مردم در چوکات یک قرارداد اجتماعی نوین» به مبارزه‌ی سیاسی و نظامی خود ادامه می‌دهد.

این جبهه افزوده است که با فهم این مسأله که گروه طالبان با صلح و تفاهم سر سازگاری ندارد، به مذاکره با این گروه باورمند نیست و تا زمان مساعدشدن زمینه‌ی «خلع سلاح سراسری» و «سپردن قدرت به طرف سوم الی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه» به مبارزه علیه طالبان ادامه می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سه‌ماهه‌ی خود از وضعیت افغانستان به شورای امنیت این سازمان، پیشنهاد کرده بود که یک نماینده‌ی ویژه در امور صلح افغانستان تعیین شود.

گفته می‌شود که طالبان با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند که نمایندگان ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان، عملکرد خوبی نداشته‌اند.

در عین حال، رزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت خواستار تعامل مستقیم بیشتر جامعه‌ی جهانی با طالبان شده است.

بسیاری از گروه‌های سیاسی و مدنی افغانستان از تعامل جامعه‌‌ی جهانی و سازمان ملل متحد با طالبان انتقاد می‌کنند و آن را نوعی «سفیدنمایی» این گروه می‌دانند.