Photo: AFJC

مرکز خبرنگاران: طالبان به ممنوعیت نشر صدای زنان از رسانه‌های محلی هلمند پایان دهند

مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار پایان دادن به ممنوعیت نشر صدای زنان از رسانه‌های محلی ولایت هلمند از سوی طالبان شده است.

این نهاد امروز (یک‌شنبه، ۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دستورالعمل «به‌شدت تبعیض‌آمیز» و «ناقض حقوق‌ اساسی زنان و رسانه‌ها» است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است اداره‌ی محلی طالبان در هلمند در ماه اسد سال جاری خورشیدی، نشر صدای زنان از رسانه‌های محلی این ولایت را منع کرد و اکنون پنج ماه از آن‌ می‌گذرد.

این نهاد گفته است: «دستورالعمل ممنوع بودن نشر صدای زنان از طریق رسانه‌های محلی در هلمند در نوع خود بی‌سابقه است و در هیچ یک از ولایت‌های دیگر در این سطح دیده نشده است.»

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: «با ابراز نگرانی عمیق نسبت به ادامه‌ی اجرای این دستورالعمل به‌شدت تبعیض‌آمیز علیه زنان و ناقض حقوق رسانه‌های آزاد، خواستار لغو فوری آن می‌باشیم.»

این نهاد گفته است که این ممنوعیت در برگیرنده‌ی نشر هر نوع برنامه‌ی مستقیم یا غیرمستقیم با صدای زنان است.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است: «مسئولان اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ طالبان در هلمند تأکید کرده‌اند که حتا اعلان‌های آگاهی‌دهی عامه در مورد مسائل صحی و مصونیتی یا تجارتی که در آن صدای زنان باشد، نباید نشر شوند.»

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان، این نوع اعلان‌ها از سوی نهادهای داخلی و یا به همکاری نهادهای بین‌المللی، از جمله نهادهای زیرمجموعه‌ی سازمان ملل متحد و برخی از رسانه‌ها و یا مراکز تولیدات رسانه‌ای تهیه می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که از جمله برنامه‌هایی که نشر آن ممنوع شده، درامه‌ی رادیویی «درمان» است که از سوی بخش «مدیا اکشن» بی‌بی‌سی تهیه می‌شد.

این مرکز گفته است که این درامه در مورد مسائل صحی و خطرهای ناشی از مواد انفجاری منفجرنشده، آگاهی‌دهی می‌کرد و به مدت نیم‌ساعت از طریق رادیوهای محلی سباوون، سکون،‌ ژغ و رادیو لشکرگاه نشر می‌شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که رسانه‌های محلی با نشر اعلان‌های آگاهی‌دهنده، بخشی از هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند و ممنوعیت نشر آن‌ها،‌ زمینه‌ساز سقوط رسانه‌های محلی می‌شود.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده بر حضور زنا‌ن در رسانه‌های کشور وضع و مجریان زن را مجبور به پوشیدن ماسک سیاه هنگام اجرای برنامه‌های تلویزیونی کرده‌اند.

این گروه بر فعالیت رسانه‌ها در کشور نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌ است و بارها اقدام به بازداشت خبرنگاران کرده است.